Bästa försäljningen någonsin – tacka nya skatten för det

Juni blev som väntat en rekordstark försäljningsmånad. Nyregistreringarna av personbilar ökade med 73 procent och är därmed den bästa månaden någonsin. Förklaringen är den nya fordonsskatten, då många ville ta sina nya fordon i trafik före 1 juli för att undvika den höjda skatten.
Annons

Bästa försäljningen någonsin – tacka nya skatten för det
Att V60 toppar försäljningslistan i juni är inte så mycket Joel Kinnaman-effekten utan snarare nya fordonskatteeffekten.

”Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med 16,5 procent. Bonus-malus systemet ger en ryckig marknad, ett starkt första halvår och en förväntad lugnare utveckling efter sommaren. Detta påverkar dock inte totalmarknaden för 2018. Vår årsprognos på 360.000 nya personbilar ligger fast”, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

Volvo toppade juniförsäljningen. Totalt registrerades 66.244 bilar i Sverige varav 14.695 var Volvobilar. Det är Volvo på 1:a, 2:a och 3:e plats, med S60/V60, S90/V90 respektive XC60.

Volkswagen tog hand om de tre nästkommande platserna med Golf, Passat och Tiguan.

På platserna därefter hittar vi Fiat Ducato, Nissan Qashqai, Volvo V40 och Skoda Octavia.

Andelen laddbara bilar var lägre än tidigare månader i år. Det beror på bland annat på långa leveranstider för vissa modeller. Dessutom får alla elbilar och de flesta laddhybrider en högre klimatbonus vilket gjort att många nybilsköpare inväntat 1 juli.

”Stimulanser för laddbara bilar bör införas inte bara vid nybilsköpet utan även vid användandet. En stor positiv effekt är att det skulle motverka att laddbara bilar exporteras till utlandet. Stimulanser vid användandet kan vara lägre p-avgifter och lägre trängselskatt för laddbara fordon och besked om att laddhybrider tillåts i framtida miljözon 3”, säger Mattias Bergman.

Antalet dieselbilar har sjunkit sedan toppåret 2012 då två av tre nya bilar var dieslar. Andelen dieselbilar har under det senaste halvåret legat på cirka 40 procent och verkar ha planat ut på denna nivå.

”Det är viktigt och komma ihåg att nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga”, säger Mattias Bergman.

Annons
Annons
Rulla till toppen