Nästa generation Ford Mustang kommer 2021 – blir fyrhjulsdriven (!) och får hybridmotor

Nästa generation Ford Mustang kommer 2021 – blir fyrhjulsdriven (!) och får hybridmotor
Sjunde generationen Mustang blir ingen "bastard", utlovar designchefen Darrell Behmer. Förmodligen med ett tydligt släktskap till nuvarande Mustang (bilden).

Ford Mustang är en modell som väcker en väldig entusiasm, både i hemlandet USA och globalt. Ford skulle gärna vilja bygga in samma positiva själ i andra modeller genom att använda en både tuff och känslosam design.

Men oavsett design är det svårt att mäta sig med Mustangens historia – första bilarna levererades på våren 1964 – och det faktum att Ford sålt inte mindre än tio miljoner Mustanger fördelat på sex generationer.

"Försök inte reparera det som inte behöver lagas" är en gammal god regel. Men Ford tänker faktiskt ta ett stort kliv när man 2021 ska lansera sjunde generationen Mustang. Arbetet är så omfattande och viktigt att koncernchefen Jim Hackett beslutat att skjuta fram lanseringen ett år för att hinna få allt perfekt.

Det är branschtidningen Automotive News (prenumeration krävs) som intervjuat Carl Widmann, chefsingenjör för Mustang-projektet. Widmann berättar att Mustangens unika plattform (nuvarande generation) försvinner till nästa generation, då ska Ford skära ner sin modellflora till endast fem plattformar.

Sannolikt baseras nya generationen Ford Mustang på samma plattform som Explorer och Lincoln Aviator. Det är en i grunden bakhjulsdriven plattform med möjlighet att välja till fyrhjulsdrift. Mustang och 4WD kan vara svårt att stoppa in i samma mening men det har sin grund i att flera delstater i USA har ganska rejäla vintrar. Fyrhjulsdrift är motiverat för de som vill använda sin bil även på vintern, speciellt i de områden där dubbdäck inte är tillåtna. AWD är ju för övrigt något som numera erbjuds till Dodge Challenger.

Förutom fyrhjulsdrift kommer det även en hybridversion av Ford Mustang, något som företaget lovade redan 2017. Men det kommer sannolikt inte 2020, som man lovade den gången, utan hamnar på den nya och sjunde generationen Mustang.

Även om Mustang tar ett stort kliv tekniskt är det ingen risk att man äventyrar exteriördesignen:

"Mustang ska förbli en kraftfull modell med väl balanserade proportioner," berättar designchefen Darrell Behmer. "Den nya, flexibla plattformen ger oss goda möjligheter, det blir ingen bastard-Mustang."

 

Mustang har blivit en viktig exportmodell för Ford, då den toppar sportbilsförsäljningen i många länder. Under 2017 såldes det 125.809 Mustanger, varav 13.100 hamnade i Europa och 512 i Sverige. Det är faktiskt så att Sverige är Europas Mustang-tätaste land räknat per capita.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker att det känns naturligt med fyrhjulsdrift på Mustang. Bättre grepp!
34
11