Hårdare utläppskrav på gång – men biljättarna stretar emot

På måndagen röstade EU-parlamentets miljökommitté igenom tuffare krav på koldioxidutsläpp från bilar än vad som tidigare utlovats. Som det ser ut nu måste biltillverkarna se till...
Annons

På måndagen röstade EU-parlamentets miljökommitté igenom tuffare krav på koldioxidutsläpp från bilar än vad som tidigare utlovats.

Som det ser ut nu måste biltillverkarna se till att kapa koldioxidutsläppen med hela 45 procent mellan 2021 och 2030. Det är betydligt mer än de 20 procent som biltillverkarna själva kan tänka sig.

Det här kommer leda till färre jobb i bilindustrin, varnar tillverkarna. Att byta fot från förbränningsmotorer till eldrift och hybridbilar är kostsamt och tar tid.

Men det argumentet köper inte Miriam Dalli, som ansvarar för förslaget. Enligt henne används det argumentet ofta när den här typen av skärpningar görs. Hon vill införa en fond för att göra det lättare för biltillverkarna att ställa om. Elektrifieringen kan också bidra till nya jobbtillfällen.

Större andel elektrifierade bilar

EU-parlamentet är också överens om att 20 procent av alla bilar som säljs 2025 ska släppa ut högst 50 gram koldioxid per kilometer (alltså laddhybrider eller elbilar). 2030 ska den siffran vara 40 procent. Om biltillverkarna inte håller sig till de nya reglerna blir det höga bötesbelopp, och de ska kontrolleras noga för att undvika fusk. Utsläppssiffran från testlabbet får inte skilja för mycket från tester i verklig trafik.

När det gäller biodrivmedel finns inga nya krav i det här förslaget, och eftersom bilarna som klarar biodrivmedel har förbränningsmotor räknas de som vanliga bensin- eller dieselbilar oavsett vad som finns i tanken. Det finns heller inga regler om att elbilar eller laddhybrider ska laddas med förnybar el.

Utsläpp ur ett livscykelperspektiv

En annan intressant nyhet är att biltillverkarna senast 2025 måste skriva ut hur stora utsläppen är för en ny bilmodell ur ett livscykelperspektiv – alltså från att bilen tillverkats och börjat köras på vägarna tills den skrotas. Det är ett enormt arbete, om förslaget går igenom. EU ska ta fram en mall för hur det här ska räknas ut om det blir verklighet.

Om förslaget går igenom kommer det klubbas vid nyår.

Så ser förslaget ut

EU-parlamentet vill skärpa EU-kommissionens förslag på hur mycket koldioxid nya bilar får släppa ut.
2025: 76 g/km
2030: 52 g/km
2040: 0 g/km

Idag är kravet 95 g/km år 2021.

Annons
Annons
Rulla till toppen