Gammal mot ny: Så överlägsna är strålkastarna i moderna bilar

Gammal mot ny: Så överlägsna är strålkastarna i moderna bilar

Det är lätt att glömma hur mycket som faktiskt hänt med bilarna genom åren. Visst, grundkonceptet med fyra hjul och en ratt finns kvar, men framför allt när det gäller utsläpp, säkerhet och teknik har det skett en enorm utveckling.

Ett av områdena som kanske glöms bort av många är bilens strålkastare. Här har det verkligen skett en revolution.

Dels har själva strålkastarna blivit mycket bättre med xenon-, laser eller LED-ljus i många nya modeller (även om laser eller LED-strålkastare inte per automatik innebär bättre ljus). Och dels har många nya modeller fått smarta finesser som helljusautomatik, kurvljus och strålkastare som hämtar information från navigationssystemet om vägkurvor och hastighet för att ge bättre ljus.

Ford har gjort en intressant jämförelse mellan strålkastarna på Escort från 1968, Focus från 2003 och nya Focus från 2018. Det är ganska stor skillnad bara mellan Focus och Focus, och jämfört med Escort är skillnaden förstås ännu större.

Vi ska dock komma ihåg att det är Ford själva som gjort den här jämförelsen, med möjlighet att välja ut olika situationer där de nya strålkastarna fungerar som bäst, och vi har inte haft möjlighet att bekräfta med egna tester. Tyvärr är flera av bilderna heller inte helt jämförbara eftersom Ford valt olika trafiksituationer. Men med det i bakhuvudet är det ändå intressant att se skillnaden och särskilt när tre olika gamla bilar jämförs sida vid sida.

Strålkastarna är mycket viktiga för svenska bilköpare eftersom vi till skillnad från i många andra länder "famlar i mörkret" en stor del av året.

På bilderna har den nyaste Focusbilen så kallade adaptiva LED-strålkastare med ett kamerabaserat system som anpassar ljuskäglan efter olika förhållanden – till exempel vägskyltar eller fotgängare.

"Drömmen är att göra det lika lätt att köra i mörkret som dagtid. Med den här tekniken är vi på god väg att nå det målet. Även om GPS är användbart ändras 15 procent av vägarnas layout varje år, och att använda vägskyltar för att se vägen ger den mest uppdaterade informationen du kan få", säger Michael Koherr, ingenjör på Ford i Europa.

En sak de avancerade strålkastarna bär med sig är dock att de blir dyrare att reparera. Men det kanske det är värt?

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är nöjd med strålkastarna i min bil.
108
31