Film: Så byggs bilar i en modern fabrik – följ Ford Focus från plåt till färdig bil

Visste du att en bil genomgår ett "bröllop" när den byggs? Eller har du sett en lasersvets in action? Här förklarar vi alla byggmoment.

Film: Så byggs bilar i en modern fabrik – följ Ford Focus från plåt till färdig bil
Har du funderat på hur ett glastak monteras? I filmen nedan får du svaret.

Förmodligen är det inget du grubblar över dagligen, men ibland kan man fundera över hur en modern bil produceras. Det är en spännande process och i den här filmen kan vi se många av de olika arbetsmomenten.

Ford har svart bälte i massproduktion och även om man inte uppfann det löpande bandet – lita inte på Henry Fords skryt – så har man förfinat tekniken till fulländning. Filmen är inspelad i Fords fabrik i Saarlouis där man bygger senaste generationen Focus. 

Fabriken i Saarlouis är nästan 300.000 kvadratmeter stor med cirka 6.200 anställda.

Filmen inleds med en mätstation där råkarosser kontrolleras. Karossen placeras i en jigg för att inte ändras av sin egen tyngd. En "probe" följer karossens form och gör en 3D-ytmätning som jämförs med CAD-ritningen. Vissa mindre avvikelser kan tolereras men toleranserna är mycket små.
Om måtten på råkarossen varierar för mycket blir det massor av problem när övriga karossdelar och komponenter monteras. På den gamla goda tiden var inte precisionen speciellt hög och det löste man med stora hål och täckbrickor när till exempel framskärmar skulle monteras.

Ungefär 1:50 in i filmen ser vi plåtbitar som hettas upp, vilket är en del av Fords helt automatiserade presshärdning. Borstålet hettas upp till över 900 grader och går sedan snabbt in i pressverktyget som pressas samman hydrauliskt med ett tryck på 1.150 ton.
Man ser i filmen att stålet är nästan gult av värme när det är på väg in i pressverktyget. Borstålet kyls ner på bara tre sekunder i verktyget och härdas på det sättet. Det är en liknande metod som smeder använt i alla tider för att ythärda stål, till exempel på svärd och yxor.

Vid 2:46 in i filmen ser man hur det härdade borstålet svetsas med laser. Lasern är så stark att svetsningen av säkerhetsskäl sker inne i ett slutet utrymme. Laserlågan har en temperatur på 3.000 grader.

När filmen nått till 3:25 har den lackerade, och nästan klara karossen, nått stationen där glastaket ska monteras. Roboten verkar lite tveksam men efter ett par sekunder läggs talet på plats. Det syns inte så tydligt, men vi utgår från att en "limpistol" lagt på en lagom tjock sträng innan, runt hela kanten.
Limmet torkar inte direkt och vid 4:05 ser man en bilbyggare som använder en distanskloss för att mäta fogens bredd. Glaset ligger inte riktigt perfekt men det behövs bara ett milt ryck i sugkoppen för att få fogen perfekt.

När vi nått till 4:25 monteras instrumentbrädan och det är nästan lite magiskt att se hur varsamt robotarna trixar in den stora brädan med alla sina komponenter förmonterade. När hela instrumenbrädan sitter rätt hjälper två robotar till med varsin skruv och fäster. Bra att veta om du behöver lossa instrumenbrädan på din nya Focus – den sitter bara med två skruvar!

Vid 4:55 inleds den monteringen som är mest känd, det omtalade "bröllopet". Nästan alla bilfabriker arbetar på samma sätt, hela drivlinan med motor och transmission samt drivaxlar, avgassystem och kompletta hjulupphängningar är förmonterade. Och alltihop är förberett för att kunna lyftas rakt upp i karossen.
Det är en otrolig massa detaljer, hål och komponenter som måste sitta med exakt millimeterprecision för att bröllopet ska fungera. Efter bröllopet monteras hjulen och sedan kan bilen "stå på egna ben" under resten av monteringen. Den där muttermaskinen som drar i alla fem hjulbultarna på en gång vore ett drömverktyg i garaget!

Hur sjutton kan de lyckas med att få emblem och bokstäver rakt monterade? Ja, det ser vi vid 7:00 i filmen. Montörerna använder fixeringsmallar med håligheter där man fyller i det som ska limmas. Limmet är starkt och segt, men det är av den typen som aldrig stelnar fullt ut. Med rätt teknik går det att lossa beteckningarna utan att skada lacken.

Med bara en knapp minut kvar på filmen, vid 7:30 ser vi kollegan som får sitta ensam i lunchrummet – kontrollanten. Skämt åsido så behövs det regelbundna kontroller för att se om bilarna monterats på rätt sätt. I de flesta bilfabriker gör man regelbundna, "stora" stickprov där i princip allt kontrolleras. Alla toleranser måste vara rätt och alla skruvförband ska ha rätt åtdragningsmoment.

När filmen nått 8:09 kan vi se att de färdiga bilarna går in i en sektion med otroligt många lysrör i taket och på sidorna. Ljuset behövs för att se exempelvis dammkorn i lacken (som i de flesta fall går att polera bort).

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle vilja jobba på en bilfabrik!
24
39