Kombitest: Nya Audi A6 Avant möter klassens tuffaste utmanare

Höstens stora kombitest är stenhård. Tre betygsronder får tre olika vinnare. Och totalvinnaren är inte en bil – utan två!
Annons

Vi visste att det skulle bli tufft. Men vi förstod inte på förhand hur tuff konkurrensen är i det här lyxiga gänget – med VW Passat laddhybrid inslängd som en joker.

Följande bilar är med i höstens stora kombitest:

  • Audi A6 Avant 40 TDI, 204 hk, 456.400 kronor.
  • Volvo V90 D4, 190 hk, 397.700 kronor.
  • Mercedes E 220 d Kombi, 194 hk, 429.900 kronor.
  • BMW 520d xDrive Touring, 190 hk, 449.900 kronor.
  • Volkswagen Passat GTE Sportscombi, 156 + 115 hk, 415.154 kronor (28.346 kr i bonusavdrag).

Som ni ser är det helt nya Audi A6 Avant som vi vill jämföra med de ”gamla” favoriterna. Volvo V90, BMW 5-serie och Mercedes E-klass är ju på inget sätt lastgamla och visar sig kunna konkurrera väl – och även slå ut – helt nya Audi A6 i flera viktiga betygsronder.

Trots att nya Audi A6 är fylld med avancerad teknik och fått flera bra förbättringar är den inte perfekt på alla sätt. Mercedes E-klass är fortfarande överlägsen när det gäller lastutrymme, BMW har en underbar drivlina med klassens bästa automatlåda och Volvo V90 har egentligen inga svaga sidor (utom Sensus).

Tuffare än så här blir det inte. Och det visar också delbetygen i klasserna IQ (bästa bilen att äga), TQ (bästa bilen att åka och trivas i) och EQ (bästa att köra och älska). Det blir varsin delseger till Volvo V90, BMW 5-serie och VW Passat GTE.

Den hårda konkurrensen med mycket små skillnader avslöjar sig också i totalvinnaren – som faktiskt är två bilar. Båda får betyget 48,5 poäng. Det är mycket sällan två bilar hamnar på samma poängsumma i toppen, men nu hände det.

Kombitest: Nya Audi A6 Avant möter klassens tuffaste utmanare
Nya Audi A6 Avant 40 TDI möter Volvo V90 D4, Mercedes E 220 d Kombi, BMW 520d xDrive Touring och Volkswagen Passat GTE Sportscombi.

Vill man vara objektiv så är det bara att gratulera de som kan välja bland dessa fem kombimodeller. De har alla en stor samling av goda egenskaper, och bara några små nackdelar. Som Mercedes E-klass som märkligt nog (taxifavorit som den är) har klassens sämsta baksäte. Eller Audi A6 som fortfarande inte fått till programmeringen av dubbelkopplingslådan – hur svårt kan det vara? Och vi tycker dessutom att Volvo kunde förenkla sitt infotainmentsystem Sensus, det är snyggt men inte alltid lätt att förstå.

Med i kombitestet finns också en kalkyl för tjänstebilen, räknad både ur företagets perspektiv och den månadskostnad som föraren får. Där är bilarna förvånansvärt jämbördiga, ur företagssynpunkt, även om Volvo V90 ligger bra till. Däremot  finns det en solklar vinnare när det gäller förmånsvärde med en månadskostnad på under 800 kronor. Det är verkligen lätt att se förstå varför vissa modeller är så populära som förmånsbilar!

Som extra bonus gör vi även en genomlysning av de fem kombibilarna som begagnade. Vi har tittat på betygspoängen från våra läsare i vår stora begagnatdatabas. Där finns det i skrivande stund 48.615 betyg, satta av bilägarna själva. Sveriges bästa databas för att se hur bilarna presterar i verkligheten.

Våra begagnatbetyg visar att det finns en vinnare när det gäller nöjda ägare och minst antal garantiärenden. Och vi kan avslöja att det inte är Volvo och Volkswagen som ligger i topp. VW-ägarna är till exempel inte alls nöjda mängden problem och verkstädernas sätt att bemöta dem. Men VW-ägarna älskar å andra sidan den elektriska och snåla drivlinan.

Genom att klicka på länkarna nedan går det att läsa alla tre delar i höstens stora kombitest. Det är premiummaterial och du kan prova på tjänsten gratis den första månaden. Du är fri att säga upp din premiumtjänst när du vill med ett enkelt knapptryck.

Kombitest: Nya Audi A6 Avant möter klassens tuffaste utmanare
Är den nyaste modellen, Audi A6 Avant, automatiskt också den bästa bilen? Nej, så enkelt är det inte.
Annons
Annons
Rulla till toppen