Ford hårdsparar i Europa – tusentals jobb ska bort men nya USA-modeller kommer hit

Tusentals jobb kan försvinna när Ford hårdsparar i Europa. Å andra sidan får vi kanske hit nya Ford Explorer. Och även en kommande, global elbilsmodell. Vi kan också förvänta oss ett närmare samarbete mellan Ford och Volkswagen.

Ford hårdsparar i Europa – tusentals jobb ska bort men nya USA-modeller kommer hit
Senaste generationen Ford Explorer presenterades nyligen i USA. Kanske kommer den även till Europa.
Europachefen Steven Armstrong

Fords europachef Steven Armstrong.

Inom kort väntas Ford Motor Company presentera ett sparpaket för den europeiska verksamheten. Det kan innebära att tusentals jobb försvinner och att modellutbudet ändras. Som en del av omstruktureringen väntas också ett närmare samarbete mellan Ford och Volkswagen.

Om inte Ford Europe blir långsiktigt lönsamt kan Ford dra sig ur Europa, på liknande sätt som General Motors gjorde. Enligt europachefen Steven Armstrong förbereder man en kraftfull omstart:

"Vi ska vidta avgörande åtgärder för att omvandla Ford-verksamheten i Europa," sa Steven Armstrong. "Vi ska investera i fordon, tjänster, segment och marknader som bäst stödjer ett långsiktigt hållbart och lönsamt företag som skapar värde för våra aktieägare och levererar emotionella bilar till våra kunder."

Det övergripande målet är att skapa en vinstmarginal i Europa på cirka sex procent. Idag är lönsamheten i Europa negativ, kring –3 procent. Effektiviseringen gäller också bilarna, där det inom några år ska erbjudas elektrifierade alternativ för alla modeller.

Några detaljer om sparpaketet finns inte ännu men det har under något år cirkulerat rykten om att Ford ska reducera antalet modeller. Det innebär sannolikt ett större fokus på de lönsamma och populära suvmodeller samt färre sedaner. Nuvarande C-Max och Grand C-Max ersätts inte och kanske försvinner också Mondeo och Fiesta.

Liknande nedskärningar sker i USA där Fiesta, Focus, Taurus och Fusion (Mondeo) försvinner. Ford fokuserar på de lönsamma modellerna och i USA ska suvar och pickuper (trucks) stå för 90 procent av försäljningen.

För att surfa vidare på suvvågen kan det också bli aktuellt att Europa får fler USA-modeller, som Edge och helt nya Explorer. Fords första elbil – med "inspiration från Mustang" – blir en global modell som även kommer till Europa.

Ett utökat samarbete mellan Ford Motor Company och Volkswagen AG har diskuterats i flera månader. Inledningsvis rörde förhandlingarna mindre projekt men utvecklade sig till något betydligt större. Detaljerna kring detta förväntas presenteras inom kort, förmodligen i samband med att Detroitsalongen öppnar i nästa vecka.

Globalt fortsätter Ford att minska antalet "plattformar", den tekniska bygglåda som används som grund för en eller flera modeller. När Alan Mulally tog över som koncernchef 2006 hade Ford 17 plattformar, de är nu nere i elva men målet är att komma ned i endast fem plattformar.

Med fem plattformar kan Ford bygga småbilar (Ka), kompaktbilar och mindre suvar (Focus, Ecosport), suvar och större sedaner (Explorer, Mustang, bakhjulsdrivna eller 4WD), elbilar och fullstora pickuper (F-serien).

Ford Europe sysselsätter 53.000 personer och verksamheten omfattar 15 fabriker för bil- och komponentproduktion.

 

Ford Explorer presenterades veckan innan Detroitsalongen öppnar och även om designen är välbekant så bygger bilen på en helt ny plattform: CD6. Den nya plattformen är i grunden bakhjulsdriven, med fyrhjulsdrift som ett möjligt tillval. Större andel höghållfast stål och aluminium har sänkt vikten på Explorer med cirka 100 kilo, jämfört med föregångaren. Basmodellerna har 2,3-liters turbofyror och toppmodellen en 3,0-liters V6 med dubbelturbo som ger 365 hk. 10-stegad automat är standard.

Fords nya CD6-plattform ska användas av flera modeller, även nästa generation Mustang som väntas kring 2020. Nuvarande Mustang har en helt egen, unik plattform och den lyxen har Ford inte råd med i framtiden. Och eftersom möjligheten finns att lägga till fyrhjulsdrift är det ett fullt möjligt tillval till nästa generation Mustang.

Pekskärmen i nya Ford Explorer mäter 8 tum som standard (liggande) men det går att välja till en större och stående skärm på 10,1 tum. Instrumenten är fysiska mätartavlor i standardutförande och de som vill väljer till en skärm på 12,3 tum.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att det här är helt rätt inriktning för Ford!
82
37