Inom kort väntas Ford Motor Company presentera ett sparpaket för den europeiska verksamheten. Det kan innebära att tusentals jobb försvinner och att modellutbudet ändras. Som en del av omstruktureringen väntas också ett närmare samarbete mellan Ford och Volkswagen.
Om inte Ford Europe blir långsiktigt lönsamt kan Ford dra sig ur Europa, på liknande sätt som General Motors gjorde. Enligt europachefen Steven Armstrong förbereder man en kraftfull omstart:
”Vi ska vidta avgörande åtgärder för att omvandla Ford-verksamheten i Europa,” sa Steven Armstrong. ”Vi ska investera i fordon, tjänster, segment och marknader som bäst stödjer ett långsiktigt hållbart och lönsamt företag som skapar värde för våra aktieägare och levererar emotionella bilar till våra kunder.”
Det övergripande målet är att skapa en vinstmarginal i Europa på cirka sex procent. Idag är lönsamheten i Europa negativ, kring –3 procent. Effektiviseringen gäller också bilarna, där det inom några år ska erbjudas elektrifierade alternativ för alla modeller.
Några detaljer om sparpaketet finns inte ännu men det har under något år cirkulerat rykten om att Ford ska reducera antalet modeller. Det innebär sannolikt ett större fokus på de lönsamma och populära suvmodeller samt färre sedaner. Nuvarande C-Max och Grand C-Max ersätts inte och kanske försvinner också Mondeo och Fiesta.
Liknande nedskärningar sker i USA där Fiesta, Focus, Taurus och Fusion (Mondeo) försvinner. Ford fokuserar på de lönsamma modellerna och i USA ska suvar och pickuper (trucks) stå för 90 procent av försäljningen.
För att surfa vidare på suvvågen kan det också bli aktuellt att Europa får fler USA-modeller, som Edge och helt nya Explorer. Fords första elbil – med ”inspiration från Mustang” – blir en global modell som även kommer till Europa.
Ett utökat samarbete mellan Ford Motor Company och Volkswagen AG har diskuterats i flera månader. Inledningsvis rörde förhandlingarna mindre projekt men utvecklade sig till något betydligt större. Detaljerna kring detta förväntas presenteras inom kort, förmodligen i samband med att Detroitsalongen öppnar i nästa vecka.
Globalt fortsätter Ford att minska antalet ”plattformar”, den tekniska bygglåda som används som grund för en eller flera modeller. När Alan Mulally tog över som koncernchef 2006 hade Ford 17 plattformar, de är nu nere i elva men målet är att komma ned i endast fem plattformar.
Med fem plattformar kan Ford bygga småbilar (Ka), kompaktbilar och mindre suvar (Focus, Ecosport), suvar och större sedaner (Explorer, Mustang, bakhjulsdrivna eller 4WD), elbilar och fullstora pickuper (F-serien).
Ford Europe sysselsätter 53.000 personer och verksamheten omfattar 15 fabriker för bil- och komponentproduktion.