Guide: Ägarna sätter betyg på Volkswagen Passat – här är de mest problemfria modellerna

Söker du en begagnad Passat ska du lyssna på ägarna. De här modellerna är mest problemfria och har de nöjdaste ägarna.

Guide: Ägarna sätter betyg på Volkswagen Passat – här är de mest problemfria modellerna

Näst efter Volvos kombimodeller är Volkswagen Passat Variant – eller Sportscombi – den mest populära familjebilen. Sveriges fjärde mest sålda bilmodell är en VW Passat, på goda grunder.

I Passat har Volkswagen samlat många goda egenskaper och precis som med Golf är det den jämna nivån som imponerar. Passat är rymlig, bekväm och prisvärd – precis det man vill ha i en bra familjebil.

Givetvis har vi testat Volkswagen Passat många gånger och länkarna till de artiklarna hittar du lite längre ned på sidan.

Nyligen gjorde vi ett specialtest där vi jämförde tre drivlinor i VW Passat: 1,4 liter TSI bensin 150 hk, 2,0 liter TDI diesel 190 hk och laddhybriden GTE som kombinerar bensinmotor och eldrift med en systemeffekt på 218 hk. I det testet vände vi verkligen ut och in på alla de tre modellerna och gjorde en noggrann ekonomikalkyl – värdefull läsning!

I den här artikeln ska vi undersöka vad ägarna tycker om de olika Passat-modellerna. För att begränsa utbudet jämför vi Passat som är högst fem år gamla, från årsmodell 2015 till 2019.

 

Inredning som vi kan förvänta oss i en VW, rakt på sak utan krusiduller. Analog klocka är lite kul.

Första årsmodellen för VW Passat 1,4 TSI GTE laddhybrid är 2016 och många har rullat som förmånsbil. Det innebär att "3-åringarna" nu har börjat komma tillbaka till bilhandlarna och därmed ökar utbudet av laddhybrider.

Tittar vi på Blocket finns det ett drygt 70-tal Passat GTE till salu och priserna börjar vid 260.000 kronor, med miltal kring 10.000–12.000. De Passat GTE som gått runt 6.000 mil ligger närmare 300.000 kronor.

De priserna kan jämföras med den mycket vanliga Passat 2,0 TDI där de billigaste bilarna från 2015 ligger strax under 100.000 kronor, men då har de också gått runt 15.000–20.000 mil.

Bensinmodellen 1,4 TSI är betydligt sällsyntare och något dyrare, här går det att hitta bilar från 150.000 och uppåt, årsmodell 2015 med miltal runt 12.000.

Laddhybriden GTE är alltså markant dyrare än diesel- och bensinbilarna, men har i gengäld en lägre värdeminskning. GTE-priserna hålls till viss del upp av norska kunder, som gärna köper begagnade svenska laddhybrider.

Hela 52 procent av Passat-ägarna har fått utfört garantiåtgärder, klart över snittbilens 33 procent.

Finns det då några stora skillnader i ägarbetygen mellan de olika drivlinorna? Vi kan konstatera att Passat i sin helhet ligger lite under snittbilen (80 mot 82 procent), men det är några områden som sticker ut.

Volkswagen har haft en del problem med kamkedjor på sina bensinmodeller och det skulle kunna vara en delförklaring till de dåliga ägarbetygen, 16 procent av Passat-ägarna uppger att de haft motorproblem. En hög siffra jämfört med snittbilens 6 procent. Däremot verkar inte krånglande DSG-lådor vara ett stort problem hos Passat, där ligger man exakt lika som snittbilen (3 procent).

Hela 52 procent av Passat-ägarna har fått utfört garantiåtgärder, klart över snittbilens 33 procent. Att Passat-modellerna krånglar mer än andra bilar avspeglas i betyget för problemfrihet, 79 procent mot snittbilens 89 procent. Siffrorna är ungefär samma för bensin/diesel som för laddhybriden GTE.

Krånglande bilar är inte populärt och det syns också i betyget för "göra-om-köpet?" Där ligger Passat på 79 procent, tio procentenheter under snittbilens 89 procent. Men GTE-ägarna är betydligt mera nöjda med sina laddhybrider, där säger 89 procent att de skulle göra om köpet.

Vanligaste problemområdet är elektroniken, där ligger Passat klart över snittbilens 19 procent med 30 procent. Passat GTE har ännu fler elektronikfel med betyget 37 procent.

Ska man välja den populäraste modellen är det laddhybriden som ligger i topp bland ägarna. Men risken för elektronikproblem ökar och GTE-modellen är rejält mycket dyrare som begagnad, jämfört med bensin/diesel. Det ska vägas mot möjligheten att vardagspendla med eldrift och på det viset få ner kostnaderna för "bränsle".

Mer testdata och ekonomifakta om Volkswagen Passat finns i artiklarna nedan.

 

På ett år har Volkswagen sålt knappt 15.000 Passat i Sverige. Majoriteten av dem är dieslar, drygt 7.100 stycken. Bensinarna ligger på cirka 3.300 och laddhybriden GTE halkar in mittemellan på knappt 4.400 stycken. Den mest sålda laddhybriden i Sverige. Vilken modell är bäst för dig? Klicka på bilden för att hoppa till vårt stora test.

PASSAT GTE-ÄGARNA ÄLSKAR...
PASSAT GTE-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Bästa miljöbilen på marknaden. Rymlig, bekväm och oväntat kul att köra." "Bilen överträffar mina förväntningar, både vad gäller prestanda, kvalitetskänsla och komfort." "Den enda vettiga laddhybridbilen för en vanlig familj." "Stor kombi med låg förbrukning."

"Dålig VW-app-lösning." "Knarr i plastdetaljer." "Förarstolens automatiska inställning krånglar." "Bromsarna används för lite vilket leder till att de låter och skrapar." "Bilen rycker ibland när man backar i krypfart."

 

I bagaget ryms 650/1.780 liter med baksätet uppe/fällt. Helt plant blir golvet inte, men hyggligt rymligt ändå.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en VW Passat som familjebil!
128
54