Alla stora biltillverkare skryter om hur mycket de satsar på klimatsmarta bilmodeller – allt från elbilar till koldioxidneutrala fabriker och vätgasteknik.
Men vad betyder de här satsningarna egentligen i verkligheten? Det tar tyska bilistorganisationen ADAC reda på en gång om året i något som kallas Ecotest.
ADAC testar förbrukningen och koldioxidutsläppen i en särskild körcykel, som är mycket strängare än den officiella. De kontrollmäter även på väg och tar reda på halterna av kolmonoxid, kväveoxider, kolväten och partiklar.
Kväveoxider blev ju ett allmänt begrepp efter dieselskandalen, men vi ska inte glömma bort hur stora partikelutsläpp många moderna bilar har – och framför allt då bensinbilar utan partikelfilter.
ADAC tar dock inte hänsyn till utsläppen ur ett livscykelperspektiv, så utsläpp som uppstår vid tillverkning och skrotning ingår inte i de här siffrorna. ADAC räknar dock ut energiförbrukningen för elbilar, och med den tyska energimixen som är smutsigare än den svenska kan vissa elbilar få lite sämre resultat trots att de inte har några lokala utsläpp.
Moderna motorer inte alltid rena
En viktig punkt som ADAC påpekar är att nya dieselbilar som klarar de hårdare Euro 6d Temp-utsläppskraven oftast är bättre än dieselbilar som inte klarar Euro 6d Temp – men inte alltid.
Det finns nämligen hybrid- och gasbilar som ”bara” klarar Euro 6b-kraven och det finns dieselbilar som är smutsiga trots att de klarar Euro 6d Temp.
De allra bästa modellerna är nästan uteslutande eldrivna, förutom Fiat Panda som går att tanka med gas. Men elbilar får inte automatiskt fem stjärnor.
Ett exempel på det är Jaguar I-Pace som är har alldeles för hög förbrukning för att få toppbetyg. Inte heller Tesla Model X får toppbetyget fem stjärnor på grund av sin höga förbrukning.
Ojämnt för Volvo
Volvo presterar ganska ojämnt i den här undersökningen. Storsäljaren V90 D4 AWD med automatlåda tas ut som exempel på hur de nya Euro 6d Temp-utsläppskraven inte automatiskt betyder låga utsläpp. Den får bara två poäng mer än den betydligt starkare Audi A8 50 TDI.
Volvos presschef Annika Bjerstaf svarar så här om testresultatet:
”Volvo Cars uppfattning är att båda bilarna levererat vad som kan förväntas med motsvarande motorer. V90 är en tyngre bil än vad V60 är och som följaktligen drar mer bränsle, det betyder högre CO2-siffra. Och i det systemet ADAC har med sina Ecotester betyder det färre poäng och därmed färre stjärnor. När det kommer till utvärderingen av förororeningar – ”schadstoffe” – från båda bilarna ligger de på samma nivå.”
Här är de bästa modellerna i testet…
Bilmodell | Poäng (100) | Stjärnor (5) |
Volkswagen e-Golf | 100 | 5 |
Volkswagen e-Up | 99 | 5 |
BMW i3s (94 Ah) | 98 | 5 |
Smart Fortwo EQ | 98 | 5 |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 96 | 5 |
Fiat Panda Twinair Natural Power | 91 | 5 |
Nissan Leaf (40 kWh) | 91 | 5 |
…och så klarar sig Volvomodellerna
Bilmodell | Poäng (100) | Stjärnor (5) |
Volvo V60 D3 | 74 | 4 |
Volvo V90 D3 Automat | 65 | 3 |
Volvo V60 D4 Automat | 56 | 3 |
Volvo XC40 T3 | 55 | 3 |
Volvo XC60 D5 AWD Automat | 46 | 2 |
Volvo V90 D4 AWD Automat | 42 | 2 |
Volvo XC40 D4 AWD Automat | 40 | 2 |
Volvo XC40 T5 AWD Automat | 40 | 2 |
Volvo XC60 T5 Automat | 39 | 2 |
Källa: ADAC