BMW presenterar inte bara en ny prestandasuv utan fyra stycken. Här är BMW X3 M, BMW X4 M, X3 M Competition samt X4 M Competition.
Gemensamt för de nya suvmodellerna är att en ny turbosexa debuterar – med internnamnet S58. Den nya sexan baserar sig på B58-motorn som används i X3 och X4 M40i men är omarbetad och förstärkt för att ge mer effekt. I ”vanliga” BMW X3 M och X4 M ger motorn 480 hk (353 kW) och 600 Nm mellan 2.600–5.600 rpm. I Competition-modellerna höjs siffrorna till 510 hk (375 kW) och 600 Nm i intervallet 2.600–5.950 rpm.
S58-motorn har dubbla turboaggregat som försörjer vardera tre cylindrar. Smidd vevaxel ger extra styrka och oljesmörjningen har förbättrats för att hålla temperaturerna nere vid hård körning.
Standard på dessa fyra M-modeller är att de levereras med åttastegad M Steptronic Sport automatlåda och M xDrive fyrhjulsdrift. Det innebär inte att M-modellerna kan köras som enbart bakhjulsdrivna, som på M5, men de har två körlägen: 4WD och 4WD Sport där den senare får en större andel bakhjulsdrift. Standard är också en sportdifferential bak, Active M Differential.
Den elektroniskt styrda Adaptive M Suspension är standard på BMW X3 M och X4 M, samt Competition-versionerna. Tre körlägen finns: Comfort, Sport och Sport+. 20-tumsfälgar är standard och de behövs för att få plats med 395 millimeter stora bromsskivor fram med fyrkolvsok, 370 millimeter bak. 21-tumsfälgar finns som tillval och de är standard på Competition-modellerna.
På utsidan utmärker sig BMW X3 M (internkod F97) och X4 M (internkod F98) , samt Competition-versionerna, med blanksvarta detaljer. Njurarna i grillen är till exempel blanksvarta. Vill man göra bilarna ännu mera personliga finns det extra kolfiber att tillgå genom att välja till M Carbon exterior package. Mera kolfiber finns även på insidan, liksom M sportratt och M sportstolar.
Det finns inga uppgifter på svenska priser eller lanseringsdatum, ännu.