AdBluesystemen fryser – bogsering som följd

Dieselbilsägare i norra Sverige har upplevt stora problem med AdBlue-systemen i sina bilar i vinter, det rapporterar SVT Nyheter Norrbotten. Och problemen är köldrelaterade. Själva...
Annons

Dieselbilsägare i norra Sverige har upplevt stora problem med AdBlue-systemen i sina bilar i vinter, det rapporterar SVT Nyheter Norrbotten. Och problemen är köldrelaterade.

Själva Adblue-vätskan har en fryspunkt på elva minusgrader, och bilarnas värmningssystem och rörisolering är inte tillräckligt effektiva för att klara av när temperaturen kryper ner under 25 minusgrader, vilket det gjort med råge i norra Sverige många gånger denna vinter.

Biltillverkarnas tillvägagångsätt när det AdBluevätskan tar slut, fryser eller på något annat sätt slutar fungera skiljer sig lite åt. I en Audi till exempel kan du fortsätta köra bilen när det blir fel på AdBlue-systemet, men har du stannat och stängt av bilen så kan du inte starta den igen.

I en Volvo kan du bara köra 5 mil efter att ett fel med Adbluesystemet upptäckts, sedan stannar bilen och du blir tvungen att bärga.

”Vi har fått in ett litet antal rapporter om problem med AdBlue. Innan vi vet vilka problemen kan vara så måste vi analysera rapporterna för att finna en adekvat lösning för att kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt”, det säger Volvos presschef Annika Bjerstaf till SVT.

Volkswagens bilar har också drabbats, och deras informationschef Marcus Thomasfolk säger till SVT att Volkswagen nu byter ut Adblueledningarna på de som har drabbats, till nya ledningar som är isolerade i fler lager. Detta ska garantera driftsäkerhet även i temperaturer ner mot – 30 grader.

Annons
Annons
Rulla till toppen