Planen funkade inte – köparna kan få vänta ett år på nya elbilen

Stor efterfrågan på eldrivna modellerna. Nu ökar väntetiden.
Annons

Ett av de största hoten mot omställningen till eldrivna bilar är priserna. Även om elbilen är billigare att äga i längden backar många inför att välja en helt eldriven bil på grund av det höga inköpspriset.

Men det senaste året har något hänt. Hyundai och Kia har släppt elbilar med lång räckvidd och relativt rimliga prislappar – något som fått fler intresserade av elbilar.

Det finns dock ett problem. När Hyundai lanserade elbilen Ioniq Electric drabbades köparna av enormt långa leveranstider och en del valde att hoppa av köpet. Leveransproblemen berodde framför allt på en flaskhals i produktionen, nämligen att Hyundai inte fått leverans av tillräckligt många batterier för att kunna bygga bilar.

Två batterileverantörer

I oktober skrev vi om Hyundais planer för att undvika samma långa leveranstider för nya Kona Electric. Hyundai tecknade avtal med två batterileverantörer för att säkra batterier.

”Med den här ordernivån måste vi få tre gånger så många bilar från Korea för att minska kundernas väntetid från ett år till tre eller fyra månader”, sa Thomas Schmid, chef för europeiska Hyundai till Automotive News.

Planen funkade inte – köparna kan få vänta ett år på nya elbilen

Upp emot ett års väntetid

Nu står det klart att taktiken inte fungerat. Leveranstiderna för Hyundai Kona Electric är uppe i 8–12 månader, och kunderna kan därmed få vänta upp emot ett år på sin bil.

Planen funkade inte – köparna kan få vänta ett år på nya elbilen
Tobias Joelsson är pr- och kommunikationschef på Hyundai i Sverige.

”Vi har precis lanserat Kona Electric i Sverige och då efterfrågan är extremt stor har i stort sett alla bilar i första omgången blivit sålda redan. Något som är jättekul såklart”, säger Tobias Joelsson, pr- och kommunikationschef på svenska Hyundai, till Recharge.

• Hur ser fördelningen ut för svensk del – får vi tillräckligt många bilar framöver?

”Hyundai Motor lägger stor vikt på den svenska marknaden och därför har Sverige fått näst störst tilldelning av alla länder i Europa. Norge får flest. Exakt hur många vi tilldelats är tyvärr inget vi går ut med.”

• Hur många står i kö för en Kona Electric i Sverige?

”Det finns ingen officiell kölista på Kona Electric i Sverige. Varje återförsäljare har sin egen lista på personer som visat förhandsintresse.”

Även i USA rapporterar köparna om långa väntetider.

”Med den nuvarande efterfrågan på Kona Electric i Kalifornien och andra nollutsläppsstater klarar vi inte av volymförsäljning i alla stater i nuläget”, säger en talesperson för Hyundai till Inside EVs.

Även Kia har problem

Läget är inte mycket bättre hos koncernsyskonet Kia som nyligen lanserat populära elsuven e-Niro. Där är dock väntetiden inte riktigt lika lång.

Planen funkade inte – köparna kan få vänta ett år på nya elbilen
David Lilja är pr- och kommunikationschef på svenska Kia.

”Sedan lanseringen har nu väntetiderna blivit cirka 8–9 månader, men orderingången är starkare än produktionstilldelningen och väntetiderna tilltar”, säger David Lilja, pr- och kommunikationschef på Kia i Sverige, och fortsätter:

”Tilldelningen till Sverige är god, men vi är inte den enda marknaden som har hög efterfrågan för tillfället.”

Han påpekar att laddhybridversionerna av Niro och Optima finns i lager för omgående leverans.

Annons
Annons
Rulla till toppen