Film: Chris Harris provkör Porsche 919 Hybrid – måste först träna i simulator

WEC-racern Porsche 919 Hybrid har prestanda som en F1-bil. Tekniken är så komplicerad att Chris Harris först måste träna i en simulator.

Film: Chris Harris provkör Porsche 919 Hybrid – måste först träna i simulator
Porsche 919 Hybrid är så tekniskt avancerad att Chris Harris fick öva i en simulator först.

Porsche 919 Hybrid har avslutat sin racingkarriär och står numera utställd i Porsches futuristiska museum, strax intill fabriken i Zuffenhausen. Men innan pensioneringen fick programledaren Chris Harris chansen till sitt livs upplevelse.

I filmen nedan kan vi se hur Chris Harris får kämpa under körningen på spanska racingbanan Aragon. Dels med sin värkande nackmuskler men också i förtvivlade försök att hitta superlativ som räcker för att beskriva upplevelsen i Porsche 919 Hybrid.

En av de saker som imponerar mest hos Chris Harris är att Porsche 919 Hybrid på något magiskt sätt "tänker ut" i förväg hur den ska bete sig. Det beror på att bansträckningen är inprogrammerad i bilen, som har ett individuellt körprogram för varje bana där den ska köras. Det innebär bland annat att toppeffekten begränsas till "lagom" nivå i varje kurva, ingång liksom utgång. Även fördelningen av kraft från elmotorn är inprogrammerad, för att användas där den gör mest nytta.

Den avancerade aerodynamiken ger ett enormt marktryck och greppet blir därefter. Sidokraften – när det går som snabbast – är nästan 3 g och det är den som känns i nackmusklerna. Chris Harris är 170 centimeter lång och ändå är det bara precis att han får plats i den trånga kupén där ratten sitter väldigt nära.

Toppfarten för Porsche 919 Hybrid på Aragons långa raka är 300 km/h. Imponerande i sig, men det är alltså kurvhastigheterna som gör att Porsche 919 Hybrid levererar en helt unik upplevelse. Som Chris Harris så målande uttryckte det: "Det här är ingen bil utan ett jävla rymdskepp!"

Trots sin avancerade teknik så har Porsche 919 Hybrid inga ABS-bromsar. I praktiken handlar det om att trycka så hårt det går på pedalen och sedan hålla ett öga för varningslampan som berättar om hjulen låst sig.

I sitt ursprungliga raceutförande av Porsche 919 Hybrid gav V4:an på 2,0 liter ungefär 500 hk och lika mycket till kom från elmotorn, som driver på framhjulen. I Evo-utförandet, som Porsche använde för att sätta rekord under 2018, ökade V4:ans effekt till 720 hk och bilen fick 53 procent högre marktryck.

 

Källa:

Top Gear "The Ride of your Life"

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag vill också köra Porsche 919 Hybrid!
10
0