Antalet stenskott ökar kraftigt – här är anledningen

Vinter håller på att övergå i vår och vi är mitt i högsäsongen för stenskott. Faktum är att antalet stenskott ökat kraftigt de senaste 20 åren, det visar en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort.

1997 rapporterades 163.000 glasskador in till försäkringsbolagen. 2017 hade den siffran stigit till hela 420.000 inrapporteringar. Johan Granholm, motorexpert på If, menar att skälen till ökningen är många.

"Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen. Andra orsaker är att de gamla stänkskydden blivit allt ovanligare, att personbilarnas framrutor blivit tunnare, samt att grusningen av körbanorna är frikostigare i dag."

Sprucken vindruta till följd av stenskott är en av de vanligaste skadorna som rapporteras in till försäkringsbolagen. Om du drabbas av ett stenskott är det viktigt att du snabbt tar dig till en glasverkstad – det kan du spara pengar på.

"Små sprickor går ganska lätt för verkstäderna att åtgärda. Om sprickan är liten och kan lagas utan att hela rutan behöver bytas ut blir det heller inte någon särskilt dyr affär, bara 200 kronor. Många dröjer onödigt länge med att ta sig till verkstaden", säger Johan Granholm.

Vidare har Johan Granholm sammanställt en lista med skäl till varför det sker fler stenskott nu än tidigare.

1. Fler bilar på vägarna och tätare trafik.

Antalet bilar på svenska vägar har ökat under perioden, vilket förstås lett till fler skador. Samtidigt har trafiken blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd.

2. Mer grus och dubbfria däck

De som håller vägarna körbara på vintern använder mer och mer grus och sand till att bekämpa halkan – bland annat för att användandet av dubbfria däck ökat. Dessutom är dubbfria däck ofta gjorda av en gummiblandning som gör att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.

3. Tunnare framrutor

De nytillverkade bilarnas framrutor blir bara tunnare och tunnare, vilket ökar sannolikheten för att ett stenskott lämnar en spricka efter sig. En framruta är i dag runt 10 procent tunnare än för några år sedan.

4. Stänkskydd borttagna

För ungefär tio år sedan hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket av det grus som slungas bak av däcken, men på nytillverkade modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott.

5. Ökad vägstandard

Vägarna har fått fler parallella körfält. Påkörning på ny väg – exempelvis på motorvägens accelerationsfält – och omkörning är de vanligaste orsakerna till stenskott. 

 

Diagram hämtat från If:s pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har drabbats av stenskott i år.
331
57