EU skärper reglerna kring WLTP – flera biltillverkare har fuskat

Europakommissionen skärper reglerna för WLTP-testning eftersom ett flertal biltillverkare trimmat testerna till att visa högre förbrukning och CO2-utsläpp än vad bilen klarar av. Incitamentet för biltillverkarna att göra det är för försöka förhindra att de framtida utsläppskraven sätts på en nivå som de anser är för lågt.

För att stävja detta ändras reglerna och nu tvingas biltillverkarna att använda att alla utsläpps- och förbrukningsreducerande hjälpmedel som finns att tillgå, exempelvis start/stopp-funktion och det mest ekonomiska körläget. 

Vissa icke namngivna biltillverkare har fått sina bilar att dra och släppa ut mer än de egentligen gör genom att koppla ut start/stopp-funktionen och ändrat bilens normala växlingsmönster genom att köra i sportläge.

European Federation for Transport and Environment (T&E) varnar nu för att flera tillverkare kan bli tvungna att göra om testerna på vissa modeller.

Regeringar runt om i Europa uppmanas av T&E att inte använda utsläppssiffror från WLTP-tester gjorda innan februari i år som underlag för bilskatt, eftersom "datan visar att WLTP-siffrorna kan vara instabila".    

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bra att EU går in och stävjar detta.
90
34