Officiellt: Chevrolet Corvette C8 får mittmotor – C7 läggs ner i sommar

Den 18 juli ska GM premiärvisa Corvette C8 med mittmotor, en av bilindustrins sämst bevarade "hemligheter". Tre motorer ska erbjudas och toppmodellen ryktas få en 5,5-liters V8-turbo med cirka 850 hk.

Officiellt: Chevrolet Corvette C8 får mittmotor – C7 läggs ner i sommar
Sorry, GM, det räcker inte med kamouflage för att dölja "hemligheten". Corvette C8 får mittmotor.

Under snart fyra år har vi sett spionbilder av kamouflerade Chevrolet Corvette. Trots alla försök till kamouflage har det inte gått att dölja det faktum att åttonde generationen Corvette har mittmotor – något som GM nu officiellt bekräftar.

General Motors ger oss också premiärdatum för Chevrolet Corvette C8: 18 juli. GM väljer alltså att skapa ett eget event för premiären istället för att låta premiärvisningen drunkna i bruset från alla andra nyheter på en bilsalong. 18 juli är för övrigt två veckor efter Goodwood Festival of Speed (4–7 juli), och en del rykten hävdar eventet ska ske vid National Corvette Museum i Bowling Green, Kentucky, där fabriken också ligger.

GM passar samtidigt på att meddela att produktionen av nuvarande Chevrolet Corvette C7 – med frontmotor – upphör i början på sommaren. Det blir alltså ingen parallell produktion av de två Corvette-modellerna som en del bedömare tidigare trott.

Den sista Corvette C7 som rullar av bandet i Bowling Green blir en svartlackerad Z06. Bilen ska auktioneras bort och intäkterna går till "Stephen Siller Tunnel to Foundation", en stiftelse som stödjer anhöriga till räddningspersonal som omkommit. GM har samarbetat med organisationen förut, på ett liknande sätt auktionerades den första ZR1-modellen ut och inbringade 925.000 dollar.

Chevrolet Corvette C8 har omgärdats av en mängd rykten under de år som gått sedan vi såg de första spionbilderna. Ännu så länge finns inga officiella uppgifter, så vi får ta alla uppgifter med en nypa salt.

Men det hävdas att nya Corvette C8 får tre motoralternativ, kanske fyra om ryktena om en hybriddrivlina stämmer. Instegsmodellen får den beprövade 6,2-liters L86 V8-motorn med stötstänger, utan överladdning. Där kan vi räkna med cirka 450 hk. 

Nästa steg upp ska bli en nyutvecklad, turbomatad V8:a med överliggande kamaxlar och sannolikt även en "flat" vevaxel. Toppeffekten hoppar upp till cirka 650 hk.

På toppen av näringskedjan hamnar en 5,5-liters V8 med dubbelturbo och runt 850 hk. I samtliga fall ska vi inte förvänta oss någon manuell växellåda, däremot en nyutvecklad, sjustegad dubbelkopplingslåda från Tremec. Patentdokument berättar att namnet på lådan är TR-9007 och den har en kapacitet på maximalt 900 Nm.

Toppmodellen av Corvette C8 kan få namnet Zora, vilket är en historisk blinkning till legendaren Zora Arkus-Duntov – som faktiskt byggde en Corvette-prototyp med mittmotor.

Nuvarande generation Corvette C7 har en prislapp som börjar vid 56.000 dollar. Nya generationen C8 med mittmotor lär ta ett kliv uppåt men instegsmodellen kan hamna under 70.000 dollar. Det skulle i så fall vara en attraktiv nivå om man jämför med andra mittmotorbilar. Dagens toppmodell ZR1 börjar vid 120.000 dollar och toppversionen (Zora?) av Corvette C8 lär inte bli billigare – en del rykten säger att den kan komma att kosta så mycket som 170.000 dollar.

På tal om priser så lär det vara prutläge på Corvette C7. Försäljningen har gått trögt senaste tiden och det lär stå runt 9.000 osålda, nya Corvetter ute hos GM-handlarna i USA. Lagerläget har gjort att produktionen i Bowling Green stått stilla under perioder, vilket möjliggjort ombyggnad av linan för produktionsstart av nya C8. Stämmer ryktena så börjar nya C8 byggas i september.

 

Under torsdagen körde en maskerad Corvette C8 runt på gatorna i New York.

GM:s koncernchef Mary Barra och utvecklingschefen Tadge Juechter körde runt i New York, bland annat runt Times Square.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Nu är Corvette C8 högst upp på min önskelista!
25
44