Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar

Blåsig, bullrig, spartansk och naturligtvis helt underbar. Nya Speedster är en samlarbil redan idag och därmed en trygg investering.
Annons

Nya Porsche 911 Speedster presenteras inför öppningen av New York Auto Show och det amerikanska priset börjar vid 274.500 dollar. I runda slängar 2,5 miljoner kronor och har man tillgång till summan lär det vara en trygg investering eftersom Porsches specialmodeller brukar stiga i pris.

Porsche 911 Speedster ska byggas i en begränsad serie på 1.948 exemplar. En siffra som givetvis speglar det årtal då företaget grundades och man byggde de första exemplaren av Porsche 356. En av föregångarna – 997 Speedster årsmodell 2011 – såldes för övrigt i 356 exemplar.

Den nya Speedstern blir en hårdkokt version då den baserar sig på Porsche 911 GT3. En taklös 911 brukar alltid öka ganska försvarligt i vikt men Porsche har bantat bort allt man kan, till exempel luftkonditioneringen (går dock att beställa) och elservot till tygsuffletten. Dessutom har man valt en sexväxlad manuell låda (ingen tung PDK) som sparar fyra kilo jämfört med den sjuväxlade som vi annars brukar hitta i 911:an.

Frontluckan, framskärmarna och även motorluckan bak är tillverkade i kolfiberarmerad epoxiplast. Viktökningen jämfört med 911 GT3 ska därmed begränsas till cirka 45 kilo, vilket gör att tomvikten (utan bränsle, last eller förare/passagerare) för Speedstern hamnar runt 1.460 kilo.

Under motorluckan på Speedstern hittar vi samma hysteriska sugmotor som i 911 GT3. 4,0 liter och rödmarkering vid 9.000 rpm är sådant som bäst avnjuts utan tak. Däremot har Porsche försett Speedster-motorn med individuella trottelhus i insuget (från 911 GT3 R) och toppeffekten anges till 502 hp, alltså inte jämna 500 hk som i 911 GT3. Översätter vi till europeiska hästkrafter blir siffran 509 hk. 0–60 mph ska gå på 3,8 sekunder, vilket gör Speedstern ungefär lika snabb som 911 GT3.

Fördelen med individuella trottelhus sägs vara en snabbare gasrespons i sugmotorn. Bakhjulsstyrningen har arbetats om för att passa Speedstern och modellen har även de aktiva motorfästena. Keramiska bromsar är standard på Porsche 911 Speedster.

Köparna av Porsche 911 Speedster lär hänga på låset redan nu och leveranserna ska inledas i ”senare i år”. Seriemodellen föregicks av konceptbilen Porsche 911 Speedster Concept, som visades förra sommaren.

 

Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar
Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar
Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar
Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar
Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar
Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar
Porsche 911 Speedster byggs på GT3 och görs i 1.948 exemplar
Annons
Annons
Rulla till toppen