Vi som bor i Sverige har inte kunnat köpa en ny Peugeot 405 på mer än 20 år. Men det nöjet har bilköparna i vissa andra länder.
Tack vare ett nytt avtal kan den 30 år gamla trotjänaren fortsätta tillverkas och säljas som en lågprisbil i Azerbajdzjan. Priset ligger på drygt 95.000 kronor – överraskande mycket för en så pass gammal bil, när en ny Dacia kan fås för 80.000 kronor i Sverige (dock utan luftkonditionering).
Peugeot 405 är vid det här laget fyra generationer gammal. Modellen har tillverkats i Iran från 1995 och fram till idag, men när modellen nu hotades av nedläggning fick Peugeot till ett nytt avtal med ett företag i Azerbajdzjan som ska bygga 10.000 bilar årligen.
Modellen har moderniserats en del, men grundstrukturen är i princip antik och det har hänt enormt mycket med framför allt tekniken och säkerheten sedan mitten av 1980-talet när Peugeot 405 började utvecklas.
Den ”moderniserade” varianten får en 1,8-liters bensinmotor med direktinsprutning (!) på 100 hästkrafter eller en turbodiesel på 105 hästkrafter. Automatlåda är standard och det finns faktiskt klimatanläggning, elstolar och usb-uttag som tillval.
En kul detalj är att bilen inte längre heter Peugeot 405, utan att tillverkarna försöker fuska – men samtidigt inte ta i för mycket – genom att döpa den till ”406s”.