Volkswagen förklarar fördelarna med 48V-lätthybridtekniken – debuterar hos Golf 8

Mycket bränsle går att spara och lätthybriderna blir standard hos Volkswagen. Här är alla fakta om tekniken.

Volkswagen förklarar fördelarna med 48V-lätthybridtekniken – debuterar hos Golf 8
Här sitter BSG-enheten i Volkswagens nya 48V-system för att skapa en kostnadseffektiv lätthybrid.

EU ställer tuffa krav på CO2-utsläppen och nästa steg införs 2020. Då ska varje biltillverkare har ett snitt på högst 95 g/km. De nivåerna går inte att nå utan elektrifiering.

En väldigt kostnadseffektiv metod att spara bränsle är med lätthybrider, som kan utformas på olika sätt. Volkswagen har valt en lösning med en så kallad BSG-enhet (Belt-Driven Starter Genertor). Enheten fungerar både som startmotor, elmotor och generator.

Spänningsnivån är 48 volt, vilket alltså är fyra gånger mer än de 12 volt som är standard på de flesta bilar. Fördelarna med att gå upp i spänning är flera, framför allt att det går att få ut mer effekt utan att dimensionera större. Som ni ser i länkarna längre ner på sidan är det allt fler biltillverkare som börjar använda 48V-system, sannolikt något av en standard en bit in i nästa decennium. 

Att ligga under 50 volt är en fördel då det i många länder betraktas som "lågspänning" och inte är omgärdat av så många säkerhetskrav. Laddhybrider och elbilar brukar ha en spänningsnivå runt 400 volt och Koenigsegg Regera och (snart) Porsche Taycan höjer nivån till 800 volt.

Volkswagens BSG-enhet är kopplad till motorns vevaxel med en rem. Det ger en mjukare överföring med mindre vibrationer och inget mekaniskt ljud, jämfört med en vanlig startmotor som använder kugghjul. I det här fallet har dock Volkswagen valt att behålla den traditionella startmotorn, men den används bara vid kallstart.

Volkswagen är ännu så länge hemlighetsfulla med vilken effekt som BSG-enheten kan driva med och generera bromsenergi. Audi använder ett liknande system (BAS) där man har två nivåer på 48-voltsystemen, antingen 8 eller 12 kW.

BSG-enheten kan regenerera upp till 40 procent av bromsenergin, uppger Volkswagen. Men vid en mjuk inbromsning borde procentsiffran vara högre.

Här ser vi huvudkomponenterna i Volkswagens lätthybridsystem. DC/DC-konverterna behövs för att "växla ner" spänningen från 48 till 12 volt.

Bromsenergin lagras i ett 48 volt litiumjon-batteri, som är placerat under passagerarstolen. Batterikapaciteten får vi inte reda på men Audis motsvarighet är på 10 Ah.

Eftersom BSG-enheten har ett så mjukt ingrepp ger det större frihet att stänga av och slå på motorn. Systemet är inställt för att slå av motorn så fort föraren lyfter upp gaspedalen helt. Och när motorn är avslagen förbrukar den förstås inget bränsle.

Enligt Volkswagen kan man som bilförare förvänta sig en besparing på runt 0,4 l/100 km under sin vardagskörning. Den siffran ökar sannolikt under stadskörning.

Volkswagens nya lätthybridsystem debuterar på nästa generation Golf, den åttonde i ordningen. Golf 8 premiärvisas i oktober och leveranserna ska inledas i februari nästa år.

De första motorerna som får BSG-enhet tillhör EA211evo-familjen, TSI 1,0 och 1,5 liter med DSG-låda. Men successivt införs lätthybridsystemen på allt fler motorer och blir så småningom standard.

För att förenkla lätthybridsystemet används ett konventionellt 12V-system i resten av bilen. För att få ner spänningen används en DC/DC-konverter och ett konventionellt 12V-batteri.

Vad systemet kostar och vad konsumenten behöver betala kommuniceras inte. Men det är relativt få extra komponenter som behövs för att skapa en lätthybrid av det här slaget så prispåslaget bör bli rimligt – speciellt med tanke på hur mycket bränsle som går att spara.

 

Här ser vi att BSG-enheten är kopplad direkt till vevaxeln på motorn. Det gör att elmotorn inte själv kan driva bilen, med motorn avslagen. En nackdel med lätthybriderna, men det går att lösa om man till exempel bygger in elmotorn i transmissionen (automat) och har en koppling mellan vevaxel och elmotor.

Relativt få komponenter behövs, närmare bestämt tre stycken. BSG-enheten upp till vänster, ett litet litiumjonbatteri (i mitten) och DC/DC-konvertern längst till höger. Drivremmen till BSG-enheten används också för att driva kompressorn till luftkonditioneringen (ej med på bild).

Här ser vi hur komponenterna är placerade, rent fysiskt, i bilen. Golf 8 blir först ut hos Volkswagen med lätthybridteknik, men det blir standard i framtiden. Undantaget laddhybriderna, givetvis.

Ungefär så här tror vi att den åttonde generationen VW Golf ser ut. Illustration: Schulte Design.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Verkar vettigt – det här vill jag ha på min nästa bil!
126
37