Så stark och snål blir Mazdas nya ”supermotor”

Mazda har i flera år planerat ett slags mellanting mellan bensin- och dieselmotor. Tekniken kallas Skyactiv-X, och vi har redan provkört den. Men tidigare har...
Annons

Mazda har i flera år planerat ett slags mellanting mellan bensin- och dieselmotor. Tekniken kallas Skyactiv-X, och vi har redan provkört den.

Men tidigare har det handlat om en prototyp där Mazda inte velat avslöja alltför mycket siffror eller specifikationer. Nu närmar sig tekniken premiär och då är det dags att berätta mer.

Mazda 3 blir först ut med tekniken och leveranserna ska börja i höst. Bilen får en 2,0-liters bensinmotor som ska gå lika snålt som en dieselmotor, men utan att Mazda behöver lägga pengar och tid på den dyrare utsläppsreningen som en dieselbil kräver.

Motorn får 180 hästkrafter och 224 Nm, vilket är betydligt mindre vridmoment än en lika stor bensinmotor med turbo – för att inte tala om en dieselmotor. Den officiella förbrukningssiffran hamnar på 5,5 l/100 km och koldioxidutsläppet på 125 gram per kilometer enligt den nya och hårdare WLTP-körcykeln.

Snålare än bensin – törstigare än diesel

Det låter kanske inte så imponerande men jämför vi till exempel med bensindrivna Volkswagen Golf TSI 150 med manuell låda, som har lägre effekt men högre vridmoment, drar den 6,2 l/100 km i WLTP-körcykeln.

Om vi däremot jämför med dieseldrivna Volkswagen Golf TDI 150, som har betydligt mer vridmoment, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda, drar den 6 l/100 km. Det är mindre än Mazda 3 Skyactiv-X med automatlåda och fyrhjulsdrift, som drar 6,6 l/100 km.

Mildhybrid ingår

Den så kallade M Hybrid-tekniken ingår också i Skyactiv-X-drivlinan. Det är ett 24-volts mildhybridsystem som ska sänka förbrukningen.

Tekniken bakom Skyactiv-X kallas Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI). Enligt Mazda ska motorn kombinera bensinmotorns varvvilliga karaktär med dieselmotorns förbrukning.

Annons
Annons
Rulla till toppen