Premiär för BMW 3-serie Touring – även som laddhybrid och svenska priser

Äntligen är tjänstebilsfavoriten BMW 3-serie Touring här, i nya generationen. För första gången går kombin även att beställa som laddhybrid.

Premiär för BMW 3-serie Touring – även som laddhybrid och svenska priser

Kombikarossen har länge varit en favorit för svenska kunder, och för de som väntat in nya BMW 3-serien i det utförandet har den väntan nu nått vägs ände. Idag lanseras nämligen 3-serie Touring.

Den stora nyheten är den nu är möjlig att få som laddhybrid, 330e Touring, en modell som såklart har stora möjligheter att bli en tjänstebilsfavorit. Smolket i den bägaren är laddhybriden når svenska kunder först om ett år – sommaren 2020. Men möjlighet att förhandsboka den finns redan nu. 

BMW 330e Touring har en systemeffekt på 292 hästar och ska klara upp till 6,3 mil (NEDC Corr) på ren eldrift. Förbrukningssiffrorna som rapporteras är som lägst 1,8 l/100 km och koldioxidutsläppet blir mellan 42 och 52 gram per kilometer.

Bagageutrymmet i 3-serie Touring växer till 500 liter, vilket är 32 liter mer än sin föregångare, men 29 liter mindre än Volvo V60 och 5 liter mindre än Audi A4. Fäller du baksätet växer lastutrymmet till 1.510 liter – dock utan helt plan lastyta. Som standard går baksätet går också att fälla på det gynnsamma 40/20/40-sättet som många kunder efterfrågar.

BMW 3-serie Touring blir en aning större än sin föregångare på alla ledder och mäter nu 4,78 meter på längden (76 millimeter längre än tidigare och bara decimetern kortare än 5-serien), 1,83 meter på bredden och 1,47 meter på höjden. Axelavståndet förlängs också med 41 millimeter, vilket tillsammans med en breddad spårvidd både fram och bak bidrar till förbättrade köregenskaper. 

Sex motoralternativ finns att välja från lansering (alla är dock inte prissatta), tre bensinare och tre dieslar. I toppen av den näringskedjan sitter M340i med 374 hästar och 500 Nm. Tillräckligt för att göra noll till hundra på 4,5 sekunder. De andra bensinmodellerna är 320i och 330i, den sistnämnda går att få med xDrive fyrhjulsdrift. Dieslarna som erbjuds är 318d, 320d och 330d och de två senare gör att välja med xDrive fyrhjulsdrift.

Svenska priserna på BMW 3-serie Touring

320i Touring      Pris kommer i höst
330i Touring      421.900 kronor
330i xDrive Touring      441.900 kronor
M340i xDrive Touring      Pris kommer i höst
318d Touring      Pris kommer i höst
320d Touring      368.900 kronor
320d xDrive Touring      409.900 kronor
330d xDrive Touring      513.900 kronor

BMW 320i Touring (uppskattad leverans 11/2019):

Fyrcylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic automatlåda. Motorstorlek: 1,998 cc, toppeffekt: 135 kW/184 hk vid 5,000 – 6,500 rpm, maximalt vridmoment: 300 Nm vid 1,350 – 4,000 rpm.

Acceleration 0 – 100 km/h: 7.6 sekunder, topphastighet: 230 km/h.

Bränsleförbrukning: 6.3 – 5.8 l/100 km, CO2-utsläpp: 144 – 133 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.

 

BMW 330i Touring:

Fyrcylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic automatlåda. Motorstorlek: 1,998 cc, toppeffekt: 190 kW/258 hk vid 5,000 – 6,500 rpm, maximalt vridmoment: 400 Nm vid 1,550 – 4,400 rpm.

Acceleration 0 – 100 km/h: 5.9 sekunder, topphastighet: 250 km/h.

Bränsleförbrukning: 6.4 – 6.0 l/100 km, CO2-utsläpp: 146 – 136 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.

 

BMW 330i xDrive Touring:

Fyrcylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic automatlåda, BMW xDrive. Motorstorlek: 1,998 cc, toppeffekt: 190 kW/258 hk vid 5,000 – 6,500 rpm, maximalt vridmoment: 400 Nm vid 1,550 – 4,400 rpm.

Acceleration 0–100 km/h: 5.8 sekunder, topphastighet: 250 km/h.

Bränsleförbrukning: 6.6 – 6.3 l/100 km, CO2-utsläpp: 151 – 143 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.

 

BMW M340i xDrive Touring (uppskattad leverans 11/2019):

Sexcylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic automatlåda, BMW xDrive. Motorstorlek: 2,998 cc, toppeffekt: 275 kW/374 hk vid 5,500 – 6,500 rpm, maximalt vridmoment: 500 Nm vid 1,800 – 5,000 rpm.

Acceleration 0–100 km/h: 4.5 sekunder, topphastighet: 250 km/h.

Bränsleförbrukning: 7.5 – 7.1 l/100 km, CO2-utsläpp: 170 – 162 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.

 

BMW 318d Touring (uppskattad leverans 11/2019):

Fyrcylindrig dieselmotor, sexväxlad manuell växellåda (tillval: åttastegad Steptronic automatlåda).

Motorstorlek: 1,995 cc, toppeffekt: 110 kW/150 hk vid 4,000 rpm, maximalt vridmoment: 320 Nm vid 1,500 – 3,000 rpm. Acceleration 0–100 km/h: 8.9 sekunder (8.8 sekunder), topphastighet: 216 km/h (214 km/h).

Bränsleförbrukning: 4.9 – 4.5 l/100 km (4.7 – 4.3 l/100 km), CO2-utsläpp: 129 – 118 g/km (125 – 114 g/km), avgasnorm: EU6d-TEMP.

 

BMW 320d Touring:

Fyrcylindrig dieselmotor, sexväxlad manuell växellåda (tillval: åttastegad Steptronic automatlåda).

Motorstorlek: 1,995 cc, toppeffekt: 140 kW/190 hk vid 4,000 rpm, maximalt vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2,500 rpm. Acceleration 0–100 km/h: 7.5 sekunder (7.1 sekunder), topphastighet: 229 km/h (230 km/h).

Bränsleförbrukning: 4.8 – 4.6 l/100 km (4.8 – 4.4 l/100 km), CO2-utsläpp: 125 – 119 g/km (125 – 115 g/km), avgasnorm: EU6d-TEMP.

 

BMW 320d xDrive Touring:

Fyrcylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic automatlåda, BMW xDrive. Motorstorlek: 1,995 cc, toppeffekt: 140 kW/190 hk vid 4,000 rpm, maximalt vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2,500 rpm.

Acceleration 0–100 km/h: 7.4 sekunder, topphastighet: 225 km/h.

Bränsleförbrukning: 4.9 – 4.6 l/100 km, CO2-utsläpp: 129 – 121 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.

 

BMW 330d xDrive Touring:

Sexcylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic automatlåda, BMW xDrive. Motorstorlek: 2,993 cc, toppeffekt: 195 kW/265 hk vid 4,000 rpm, maximalt vridmoment: 580 Nm vid 1,600 – 3,000 rpm.

Acceleration 0–100 km/h ]: 5.4 sekunder, topphastighet: 250 km/h.

Bränsleförbrukning: 5.6 – 5.4 l/100 km, CO2-utsläpp: 146 – 140 g/km, avgasnorm: EU6d-TEMP.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

BMW 3-serie Touring är min favorit i mellanklassen!
85
47