Volvo investerar i teknik som meddelar sjukhuset direkt vid en olycka

Volvo vill ta hjälp av medicinsk artificiell intelligens för att rädda liv vid trafikolyckor.
Annons

Pang! Olyckan sker på en sekund. Bilen ligger i diket och det tjuter i öronen efter att krockkuddarna löst ut. Vad hände? Är du skadad? Behöver du ambulans eller räcker det med en bärgare som tar hand om bilvraket? 

Nu finns en ny teknik baserad på artificiell intelligens som skickar uppgifter om olyckan och eventuella kroppskador direkt till räddningstjänsten sekunder efter att den inträffat. Myndigheterna kan sedan göra bedömningar om vilka insatser som behöver sättas in och förbereda personalen på vad som väntar när de kommer fram.

Den nya tekniken har tagits fram av det israeliska startup-företaget MDGo och nu meddelar Volvo att de valt att gå in och investera i företaget. Investering görs av Volvo Cars Tech Fund och ska hjälpa till att utveckla tekniken och få ut den på marknaden. Volvo har inte avslöjat några siffror om investeringen men MDGo bekräftar att det rör sig om miljontals dollar. Volvo är inte det första bilföretag som visat intresse för tekniken. Förra månaden meddelade Hyundai att även de gjort investeringar i MDGo.

”MDGos teknik syftar till att göra något som ligger oss varmt om hjärtat, vilket är att rädda liv”, säger Zaki Fasihuddin, vd för Volvo Cars Tech Fund.

MDGo’s teknik använder sig av bilens existerande sensorer där treaxliga accelerometrar mäter de krafter som uppstått vid olyckan. Medicinsk artificiell intelligens räknar sedan fram vilket våld som kan ha nått huvudet, nacken, bröst och inre organ på förare och passagerare. Uppgifterna skickas direkt till räddningstjänsten som avgör vilka insatser som behöver sättas in.

Volvo investerar i teknik som meddelar sjukhuset direkt vid en olycka

Om olyckan inte är så omfattande kan det räcka med att enbart skicka ut en bärgare. Vid mer allvarliga olyckor där kroppskador detekterats kan tekniken förbereda räddningspersonal på vad som väntar och även ge sjukhusens traumateam möjlighet att förbereda insatser. Systemet använder sig (ännu?) inte av några sensorer på kroppen som mäter vitalparametrar om exempelvis puls.

MDGos teknik är redan i bruk och rullar runt på gatorna i Israel. Över 250.000 bilar är uppkopplade till MDGo via enheter som eftermonterats i fordonen. Sedan januari i år har systemet levererat kraschdata från över 700 olyckor.  

Tekniken kommer i förlängningen även kunna användas av försäkringsbolag för att hjälpa till i utredningar kring trafikolyckor. 

Annons
Annons
Rulla till toppen