Audis femcylindriga 2,5 TFSI har en framtid även med nya avgasnormen Euro 7

Elektrifieringen pågår för fullt men det innebär inte slutet för alla roliga förbränningsmotorer. Audis ettriga, femcylindriga turbomotor lever vidare på 2020-talet.

Audis femcylindriga 2,5 TFSI har en framtid även med nya avgasnormen Euro 7
Audis pigga turbofemma, med sitt speciella ljud, lär bli kvar i många år.

Ingen biltillverkare är väl så starkt förknippad med femcylindriga motorer som just Audi. Detta även om också Volvo drog sitt strå till den femcylindriga stacken, på den gamla goda tiden.

Med fem cylindrar blir motorljudet annorlunda och för de som upplevt Audis rallymonster under Grupp B-perioden är det en omisskännlig ljudkuliss. Därför är det nog många motornördar som andas ut efter Audi Sport-chefen Oliver Hoffmanns besked om den raka femmans framtid.

I en intervju med WhichCar berättar Oliver Hoffman att den raka turbofemman är en väsentlig del av Audis planering inför kommande avgasnormen Euro 7. Alla motorer måste uppgraderas tekniskt för att uppfylla de strängare avgasreglerna:

"Det är svårare", säger Oliver Hoffman, "men det är inte bara en fråga om hur svårt det är. Inför EU7 har vi koncept för alla våra motorer, men det är bara en fråga om hur mycket pengar jag måste spendera för att nå avgasmålen. För femcylindern har vi ett mycket, mycket bra koncept för att uppnå dessa gränsvärden."

I sin nuvarande form är Audis turbofemma på 2,5 liter och ger 400 hk (294 kW). Maxvridet på 480 Nm levereras mellan 1.700–5.850 rpm. Den senaste generationen 2,5 TFSI lanserades vid Audis 100-årsjubileum 2009. Och som det verkar lever den här femcylindriga motorn kvar även under 2020-talet.

 

Audi quattro A2 Group B från 1983. Stig Blomqvist bakom ratten. Nästa år skulle Stig bli världsmästare, också för Audi.

Audis femcylindriga historia 1976–1997:

Audis första femcylindriga motor presenterades 1976 i den andra generationen Audi 100 (C2). Audi 100 C2 skulle bli mer premium än föregångaren och då ansågs inte den fyrcylindriga motorn räcka till.

Utvecklingsingenjörerna diskuterade alternativen – fem- eller sexcylindrig radmotor. Till slut föll valet på den femcylindriga motorn  eftersom den sexcylindriga ansågs utrymmeskrävande och ofördelaktig när det gäller viktfördelningen. Den första femcylindriga radmotorn lanserades sedemera med 2.1-liters cylindervolym, modernt insprutningssystem och toppeffekten 136 hk. 

Resten är historia, som man brukar säga, mycket tack vare framgångarna inom motorsporten och inte minst sitt karaktäristiska sound.

1978 kom den första dieselversionen hos Audi, en sugdiesel med två liters cylindervolym och 70 hk. Ett år senare debuterade den första turboladdade femcylindriga bensinmotorn i den nya toppmodellen Audi 200 5T. Den bjöd på hela 170 hk och 265 Nm.

Årets därpå, 1980, kom bomben: Audi urquattro. Den femcylindriga bensinmotorn hade turbo, laddluftkylare, 200 hk och permanent fyrhjulsdrift. 

1983 vann finländske Hannu Mikkola förartiteln i rally-VM med rallyversionen av urquattron. Samma år introducerades den 24 centimeter kortare Audi Sport quattro. För framdrivningen stod den nyutvecklade femcylindriga fyrventilsmotorn i aluminium som gav 306 hk.

Turbofemman blev basen för en ny grupp B-bil vars fyrventilsmotor levererade 450 hk redan från början. Den användes första gången i den näst sista VM-tävlingen 1984. De föregående elva loppen körde Stig Blomqvist i en grupp B Audi quattro A2 med 360 hk. Stig tog hem förartiteln och Audi tog hem fabrikstiteln i det legendariska mästerskapet.

1989 lanserades Audi 100 TDI. Den första produktionsbilen med en femcylindrig direktinsprutad turboladdad dieselmotor och helt elektronisk motorstyrning. Motorn genererade 120 hk från en cylindervolym på 2,5 liter.

1994 kom Audi RS 2 med 315 hk, en Avant med sportbilsprestanda som etablerade en helt ny bilklass. När Audi A4 (B5) lanserades 1994 försvann den femcylindriga motorn från B-segmentet och ersattes successivt med nya V6-motorer under mitten av 1990-talet. Den sista femcylindriga motorn, 2.5 TDI i Audi A6 och 2.3 Turbo i Audi S6, fasades ut 1997.

 

I sitt senaste utförande övergav man gjutjärnsblocket och gick över till aluminium. Toppeffekten är 400 hk jämt.

Audi TT kommer inte att leva vidare efter nuvarande generation, men det gör turbofemman. Och förmodligen finns det utrymme för mer effekt, 2015 visades Audi TT RS Concept med 600 hk.

Vridmomentkurvan är flat som ett köksbord.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar verkligen Audis turbofemma!
293
11