Ferdinand Piëch – en av bilindustrins största legendarer – är död

Han utvecklade Porsches sportbilar, gjorde Audi till premium och ledde hela VW-koncernen under decennier. En legendar är borta.
Annons

Ferdinand Piëch insjuknade hastigt i lördags och avled under söndagen, enligt flera tyska tidningar. Uppgifterna har bekräftats av Volkswagen AG. Ferdinand Piëch blev 82 år.

”Min man dog hastigt och oväntat den 25 augusti, efter ett liv präglat av en passion för bilar och de anställda som byggde dem”, säger hustrun Ursula Piëch.

Ferdinand Piëch ska ha kollapsat på en restaurang, skriver Der Spiegel.

Ferdinand Piëch föddes 1937 i Österrike, var barnbarn till Ferdinand Porsche och sågs allmänt som den i familjen som ärvt morfars tekniska snille.

Som flera andra i familjen nötte inte Ferdinand Piëch skolbänken i onödan och inledde sin yrkeskarriär hos Porsche, 1963, då lett av morbror Ferry Porsche. Ferdinand Piëch var mycket intresserad av att tävla och motorsport, vilket snabbt innebar att han ledde Porsches motorsportavdelning till nya triumfer. Den delen av karriären avslutades med legendariska Porsche 917, som skulle dominera sportvagnsracingen under flera år.

1972 flyttade Ferdinand Piëch till Audi och efter några år blev han teknisk utvecklingschef. Intresset för motorsport fortsatte och det ledde till Audis framgångar inom rally, vilket marknadsförde begreppet quattro och blev inledningen till varumärkets senare premiumposition.

Ferdinand Piëch fortsatte till Volkswagen AG 1993 där han blev styrelseordförande. Piëch inledde en snabb expansion för koncernen och shoppade runt för att hitta skalfördelar och mer premium. Lamborghini, Bentley, Scania, Bugatti och nästan också Rolls-Royce (BMW hann före) köptes upp.

Under Ferdinand Piëchs ledning växte VW-koncernen till världens största fordonstillverkare, en position man omväxlande delade med Toyota.

Ferdinand Piëch avgick i april 2015 som styrelseordförande efter en maktstrid med VW-chefen Martin Winterkorn. Den typen av strider hade Ferdinand Piëch alltid vunnit förut, men inte den här gången. Till synes alldeles för enkelt, men Ferdinand Piëch förstod nog vad som skulle hända och på hösten 2015 avslöjades Volkswagens avgasfusk. Den skandalen kunde Ferdinand Piëch följa på bekvämt avstånd, från åskådarbänk.

Ferdinand Piëch – en av bilindustrins största legendarer – är död
Fotografen är lite osäker men gissar att gossen till höger, cirka tre år gammal, är Ferdinand Piëch. Bilden är tagen 1940, i mitten ser vi morfar Ferdinand Porsche (1875–1951). Foto Ullstein Bild via Getty.
Ferdinand Piëch – en av bilindustrins största legendarer – är död
Bilden är från Porsche, mitten av 60-talet, och den unge Ferdinand Piëch står tillsammans med morbror Ferry Porsche vid boxersexan till den kommande 911:an
Ferdinand Piëch – en av bilindustrins största legendarer – är död
Ferdinand Piëch (i mitten med Porsche-tröja) står bredvid föraren Kurt Ahrens vid Le Mans 24-timmars, 15 juni 1969. Ferdinand var ”pappa” till det banbrytande 917-projektet men första försöket på Le Mans blev en nattsvart historia för Porsche. Loppet inleddes med att ”gentlemannaföraren” och britten John Woolfe körde av på första varvet med sin Porsche 917 och omkom. Övriga 917 bröt en efter en med tekniska bekymmer. Segern – den fjärde i rad – gick till Ford GT40 med Jacky Ickx och Jackie Oliver bakom ratten. Foto Bernard Cahier/Getty Images.
Ferdinand Piëch – en av bilindustrins största legendarer – är död
Det finns inte många foton bevarade från Ferdinand Piëch tidiga karriär. Den här bilden kommer från en av Porsches reklambroschyrer på 70-talet. Stående i förgrunden till vänster ser vi morbror Ferry Porsche, i mitten längst bak Ferdinand Piëch. Längst till höger ser vi designern Ferdinand Alexander ”Butzi” Porsche som bland annat ritade 911:an och senare skulle starta designföretaget Studio F.A. Porsche. Andra personen från höger är förmodligen Hans-Peter Porsche. Huvudpersonen på bilden är förstås racinglegenden Porsche 917.
Ferdinand Piëch – en av bilindustrins största legendarer – är död
Ferdinand Piëch skapade flera storstilade modeller, mer fantastiska än ekonomiskt lönsamma. Här två exempel i form av lyxlimpan Volkswagen Phaeton och Bugatti Veyron – som skulle bli världens snabbaste bil.
Annons
Annons
Rulla till toppen