Land Rover Defender – bilen ägarna älskar att hata är tillbaka i ny generation

Land Rover Defender – bilen ägarna älskar att hata är tillbaka i ny generation

Land Rover Defender. Ikonen, trendsättaren och ägarnas favorit. Ett charmtroll, absolut. Men också komplett usel enligt vår begagnatdatabas som samlar ägarnas egna betyg. Trots sitt katastrofala betyg skulle den absoluta majoriteten ändå göra om sitt köp. Nu är den tillbaka. Här är nya Land Rover Defender.

Nya Defender är betydligt lyxigare än sin föregångare och mycket tid har lagts på designen för att, får man förmoda, appellera till köpare som inte har den minsta avsikt att ta sin Defender bortom det asfalterade vägnätet. Oberoende av vilken Defender man väljer (90, 110) så är den fullt funktionell som familjebil. Till och med tvådörrars Defender 90 går att utrusta med ett extra säte mellan framsätena, precis som på den gamla versionen, och göra sexsitsig. Defender 110 går att få sjusitsig, med två extra säten i en bakre sätesrad.

En Defender ska ändå gå att köras off road och de korta överhängen fram och bak hänger med från föregångaren. Man har också behållit klassiska designelement såsom sidohängd baklucka och det externt monterade reservhjulet. 

"Nya Defender respekterar sitt ursprung men låter sig inte tämjas av det. Det här är en ny Defender för en ny tidsålder. Dess unika personlighet accentueras av den distinkta silhuetten och de optimerade proportionerna, som gör den både attraktiv och seriöst kompetent – ett visuellt övertygande fyrhjulsdrivet fordon som förenar konstruktionsintegritet med kompromisslöst engagemang", säger Gerry McGovern, chefsdesigner på Land Rover.

Defender blir såklart fyrhjulsdriven (allt annat hade varit helgerån) och går att välja med två bensin- och två dieselmotorer. En laddhybrid-drivlina kommer nästa år. Bensinarna är döpta till P300 och P400 där den förstnämnda är en fyrcylindrig enhet och den senare är en kraftfull sexa med ett 48-voltsmildhybridsysten på 394 kusar. Dieslarna D200 och D240 är fyrcylindriga och ger 200, respektive 240 hästar. Dragvikten är 3,5 ton och givetvis går det att urusta Defender med en vinch. 

Men Defender blir också otroligt kapabel off road. Den har en markfrigång på 291 millimeter och är utrustad med Land Rovers Terrain Response 2-teknik som möjliggör vadning i upp till 90 centimeters djup. För den erfarne off road-föraren finns för första gången möjligheten att finjustera fordonsinställningarna för optimal terrängkörning med hög- och lågväxel, låsbar diffspärr på bakaxeln och en mitt-diffspärr som kan låsa kraften mellan fram- och bakaxel. 

I nya Defender gör också Land Rovers nya infotainmentsystem Pivi Pro debut, precis som "Software-Over-The-Air"-systemet som håller mjukvaran ständigt uppdaterad över hela världen. 

De svenska priserna väntar vi med spänning på. Men billig lär nog nya Defender inte bli.

Den här har Land Rover lycktas med!
85
20