Först över 300 mph: ”Jag kände att jag lyfte från marken”

En av de stora snackisarna de senaste veckorna har definitivt varit Bugatti Chirons toppfartlopp på Ehra-Lessienbanan. Ett lopp som innebar att den blev den första...
Annons

En av de stora snackisarna de senaste veckorna har definitivt varit Bugatti Chirons toppfartlopp på Ehra-Lessienbanan. Ett lopp som innebar att den blev den första produktionsbilen över 300 mph. Det är dock inget officiellt Guinness-rekord eftersom det kräver två lopp på samma bana i motsatt riktning inom en timme, där sedan medelhastigheten blir den hastighet som räknas.

Oavsett detta så körde ändå Bugatti Chiron över 300 mph, en enorm prestation av bil och förare. Än mer imponerande blir det när man vet att bilen faktiskt flög över ett gupp i 447 km/h. För det gjorde den,  berättar mannen bakom ratten, Andy Wallace, i en intervju med Wheels.

”På banan finns en skarv mellan nytt och gammalt underlag som jag hela tiden har refererat till som ”ramp” eller ”hopp”. Alla har undrat varför tills de tittade på datan från loppet och inser att det faktiskt är ett hopp som sker i 447 km/h på rekordloppet. Det går från väldigt slätt, nytt underlag till ett äldre. Jag kände i kupén hur jag lyfte från marken”, säger Andy Wallace.

För att inte det inte skulle bli obalans i bilen vid hoppet, berättar Andy Wallace att han, mot alla instinkter och självbevarelsedrifter, vare tvungen att hålla full gas.

”Du vet att den skarven är där och du måste stålsätta dig själv för hoppet. Du kan inte lyfta av. Faktum är att om jag lyft av gasen över hoppet hade jag fått betydligt mer problem, eftersom frontens vinkel mot vägen hade ändrats. Det är betydligt bättre att bara hålla full gas och hoppas att det löser sig.”

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen