Koenigseggs nya världsrekord: 0–400–0 km/h

Koenigsegg slår nytt världsrekord med Regera. 0–400–0 km/h på 31,49 sekunder. Är Bugatti underrättade?

Koenigseggs nya världsrekord: 0–400–0 km/h

Koenigsegg har slagit ytterligare ett världsrekord. Med sin egna testförarare Sonny Persson vid ratten i en Regera, satte Koenigsegg nytt världsrekord i acceleration och retardation. 0-400-0 km/h avklarades på 31,49 sekunder.

Rekordet sattes i måndags på Råda flygbas strax utanför Lidköping. Tiden innebär en putsning av sitt eget rekord, satt med Agera RS i november 2017, på 33,29 sekunder.

Väderförhållandena under rekordet var näst intill idealiska, men en sidvind så svag att den knappt gick att mäta. 16 grader i luften. Råda flygbas ligger 70 meter över havet, så något hjälp av tunn luft fick Koenigsegg inte.

Själva syftet med Koenigsegg Regera är "först till 400 km/h vinner" och det målet har man verkligen uppnått.

"Detta var ett bra tillfälle att visa upp den verkliga förmågan hos Regeras unika Direct Drive transmission," kommenterar Christian von Koenigsegg. "Eftersom Regera bara har en växel var vi tvungna att använda den från stillastående till topphastigheten på 403 km/h – eller 250 mph – som begränsas av motorns varvtalsspärr."

"Acceleration och körbarhet har prioriterats i intervallet 0-400 km/h – varken mer eller mindre. Vid varje givet tillfälle kan Regera accelerera hårdare i det här hastighetsområdet än någon annan produktionsbil som vi känner till," sa Christian von Koenigsegg.

Bilen som användes för rekordkörningen var helt original och gatlegal, utan modifikationer mer än en skyddsbåge och fyrpunktsbälte – av säkerhetsskäl.

Flygfältet är 2.000 meter och för att få upp tillräcklig fart och längd inleddes körningen på en intilliggande taxibana. Beläggningen gav inte optimalt fäste och det fanns även en del skador som gjorde att testföraren Sonny Persson inte kunde köra i en rak linje.

Trots att flygfältet inte var helt optimalt nådde Regeran 400 km/h efter endast 22,87 sekunder och 1.613,2 meter. Inbromsningen gick mycket snabbare på 8,62 sekunder och 435,26 meter. Totala sträckan var 2.048,46 meter men med bättre grepp skulle det förmodligen gå att komma under 2.000 meter.

"Det som är riktigt imponerande är hur otroligt Regera bromsar – 8,62 sekunder från 400 km/h till 0 km/h är helt otroligt, fortsätter Christian von Koenigsegg.

"Det är ett bevis på Regeras balans, fjädring, aerodynamik och naturligtvis våra egenhändigt byggda Koenigsegg bromsok. Siffrorna bevisar Regeras storhet. Men med detta sagt vet vi att vi kan förbättra dessa redan imponerande siffror på en bana med bättre förhållanden."

Christian von Koenigsegg och testföraren Sonny Persson med huvudpersonen i mitten – Regera. Flugorna i fronten måste ha dött en synnerligen snabb död.

View this post on Instagram

Celebration time! The Regera has set a new smashing 0-400-0 km/h record at 31.49 sec. Watch the whole exciting video. Link in bio!

A post shared by Koenigsegg (@koenigseggautomotive) on

 
Grattis Koenigsegg!
430
8