Därför tvekar bilchefen om elbilarna: ”Måste skydda mina anställda”

"Koldioxidreglerna kan ta livet av oss om vi inte klarar av kraven."
Annons

Det har gått ganska trögt för Peugeot och Citroën att få fram vettiga elbilar. Men nu har något hänt. Peugeot har precis släppt de svenska priserna för småbilen e-208 och dessutom kommer flera nya laddhybrider. Och efter köpet av Opel får PSA-koncernen lanseras också Peugeot e-208 som en Opel i form av Corsa-e.

På Frankfurtsalongen fick vi en pratstund med PSA-chefen Carlos Tavares. Han säger sig behöva ”skydda sina anställda” i elbilsomställningen.

• Ni satsar inte på elektrifiering till 100 procent, som till exempel Volkswagen. Vad är det ni ser som VW missar?

”Vad som är sant idag kommer inte att vara sant imorgon. Ingen vet hur de närmaste fem åren kommer se ut. Vilka beslut tar olika städer, vilka incitament finns för elektrifierade bilar i olika länder, hur snabbt byggs laddinfrastrukturen ut? Det är för många externa faktorer som påverkar. Därför måste vi ha alla möjligheter att kunna bygga exakt den typen av bilar som efterfrågas, i rätt volym. Förbränningsmotorer, laddhybrider eller elbilar. Jag har ett ansvar för mina anställda, deras jobb, liv och mentala hälsa. Jag måste skydda mina anställda. Vem tar annars det ansvaret?”

Därför tvekar bilchefen om elbilarna:

• Du är tveksam till den snabba elbilsomställningen?

”Jag var nyligen i Bryssel och träffade politiker och försökte få dem att se hela bilden, inte bara koldioxidutsläppen från bilar. Var kommer energin ifrån? Hur återanvänds batterierna? Hur tillverkas batterierna? Jag vill att vi ska ha en livscykelanalys, så vi ser hela problemet. Men det är vi inom bilindustrin som anses vara miljöbovarna. Det är inte industrin som påverkar framtiden, det är politikernas beslut, de dikterar vad som är rätt teknik, vad folk ska tycka. Vår roll är att göra det vi måste.”

• Opel har på kort tid gått till att vara mycket lönsamma. Beror det på att ni inte investerar lika tungt i ny teknik?

”Vi kunde investera mer, men vi kan inte ha för komplicerade tillverkningssystem, då skulle vi lätt snubbla. Vi måste ta hand om våra resurser, ta skarpa beslut och ha få modeller. Vi måste styra stadigt mot den storm som kommer. Tyvärr går ökningen av eltillverkning långsammare än elbilstillverkningen. Och inom EU beskattas bränsle med 448 miljoner euro, hur ska vi få in de pengarna när vi kör elbilar?”

• Vad är din analys av Frankfurtsalongen?

”Motorshower kommer bara överleva om inte bilföretagen stryps av koldioxidkraven. Bilföretagen kommer lägga pengarna där de måste, och då kan salongerna gå under. Men vår kostnad för utställningen är en tredjedel mot förra showen och det ser fortfarande bra ut. Bilsalonger är marknadsföring som motorsport, tidningar, internet.”

• Vilken är er största utmaning: de kinesiska tillverkarna och den kinesiska marknaden eller koldioxidututsläppskraven?

”Båda, vi måste digitalisera oss snabbare men koldioxidgränserna kan ta livet av oss om vi inte klarar av kraven. Är trycket på företagen rimligt?”

 
Annons
Annons
Rulla till toppen