Mitsubishis nya idé: En laddhybrid – med gasturbinmotor

Mitsubishis nya idé: En laddhybrid – med gasturbinmotor
Mitsubishis underliga koncept döljer intressant turbinteknik.

De flesta stora biltillverkare har inlett storsatsningar på att ställa om till eldrift. Men vissa har klurigare planer än så. Mazda ska till exempel väcka liv i wankelmotorerna och använda dem som räckviddsförlängare i elbilar, och även Mitsubishi har en kontroversiell plan.

På bilsalongen i Tokyo visar Mitsubishi konceptbilen Mi-Tech som verkligen inte ser produktionsfärdig ut idag. Men tekniken under skalet är ganska intressant. Bilen är nämligen en laddhybrid där förbränningsmotorn ersatts av en gasturbin.

Största fördelen enligt Mitsubishi blir att en gasturbin får jämnare gång än en förbränningsmotorn. Därmed kommer övergången mellan turbin- och eldrift bli mycket mjukare än mellan bensin- och eldrift med en vanlig förbränningsmotor.

Laddar batterierna med turbinteknik

Tanken med Mitsubishis drivlina är inte att gasturbinmotorn ska driva hjulen, utan att den används som räckviddsförlängare. Det innebär att motorn laddar batterierna som i sin tur driver elmotorerna.

Mitsubishi Mi-Tech är fyrhjulsdriven tack vare fyra elmotorer – en för varje hjul. Bilen är en tvåsitsig suv-cabriolet, så om den någonsin sätts i produktion lär det knappast bli någon volymmodell. Men i det här fallet är alltså tekniken under skalet betydligt intressantare än hur bilen ser ut på ytan.

Turbintekniken har varit på tapeten i bilvärlden flera gånger tidigare, bland annat hos Chrysler.

Turbindrift är en bildröm från 1960-talet som hittills inte blivit verklighet i någon större skala. Amerikanska biltillverkare försökte länge experimentera med turbindrivna bilar, och fördelarna ska bland annat vara att en turbinmotor har betydligt färre rörliga delar än en vanlig förbränningsmotor.

Turbinbilarna som de amerikanska biljättarna tog fram på 1960-talet hade dock slö acceleration, hög förbrukning, tog lång tid att starta och var enormt dyra att tillverka.

Volvokoncept från 1990-talet

Men det var inte bara amerikanska biltillverkare som tittade på turbindrift. Även Volvo har experimenterat med tekniken i konceptbilen ECC från 1992. Det var en väldigt tidig försmak på en laddhybrid med batteripaket som kunde driva bilen upp till 13 mil, men där den vanliga förbränningsmotorn som finns i dagens laddhybrider ersatts av en dieseldriven (!) gasturbinmotor som kunde ladda batterierna.

Även Volvo har experimenterat med gasturbindrift, i konceptbilen ECC som debuterade redan 1992.

 
Det här tycker jag låter som en riktigt smart idé.
80
43