Många bilägare vet ungefär vad bränslet, skatten och försäkringen kostar. Men det är bara en bråkdel av vad bilen faktiskt kostar att äga totalt sett. Värdeminskningen är den allra största och viktigaste posten – men också den svåraste att räkna på.
Hur mycket bilen tappar i värde beror på hur marknaden och efterfrågan ser ut och hur bilen är specificerad. Och exakt hur stort värdetappet blir vet inte bilägaren förrän bilen faktiskt är såld.
Det finns en gammal sanning om att bilen tappar halva värdet efter tre år, och att värdetappet börjar redan när bilen rullar ut ur bilhallen som ny. Oftast stämmer det, men i våra tester där vi med hjälp av KVD Bilpriser tar fram en prognos för hur mycket bilen kommer tappa i värde, avslöjas ibland både positiva och negativa överraskningar när det gäller värdetapp.
En trend som märks tydligt nu är att elbilar och laddhybrider inte alls tappar så mycket i värde som många kanske hade trott. Åt andra hållet finns också gott om prestandabilar som tappar mer i värde än många tror.
I den här artikeln har vi tagit fram några exempel på bilar som har mer eller mindre brutala värdetapp. Bilarna finns ute på annons just nu hos exempelvis Blocket.
Det finns två viktiga punkter att ta hänsyn till. Dels har vi räknat ut värdetappet utifrån priset i annonsen. Förmodligen blir slutpriset lägre än så. Dels har vi hämtat bilens nypris från annonsen eller från vår nybilsprislista som publiceras i tidningen. I ena fallet utgår vi från att säljaren har koll och i andra fallet gäller det en grundutrustad bil utan några tillval.
Listan är alltså ingen vetenskaplig genomgång, utan den är till för att sätta värdeminskningen på din bil i perspektiv. Klassiska ”värdetappsbilar” som Audi RS6 och BMW M5 är inte alls så tokiga – inte om vi jämför med en viss prestanda-Mercedes som har hela sex gånger högre värdetapp per mil.
Vi ska komma ihåg att tabellen nedan alltså bara visar värdetappet per mil – kostnaden räknar inte in skatt, försäkring, bränsle eller annat. Men vi ska också komma ihåg att köparna av de här bilarna förmodligen inte bryr sig ett skvatt om värdetappet, både för att de gillar prestandabilar och för att de helt enkelt har råd.
Så mycket har prestandabilarna tappat i värde
Surfar du i mobilen? Scrolla tabellen i sidled för att se alla siffror.
Bilmodell | Nypris | Pris idag | År | Mil | Värdetapp/år | Värdetapp/mil |
Mercedes SL 65 AMG | 2.700.000 | 1.295.000 | 2013 | 3.000 | 234.167 | 468 |
Ferrari F12 Berlinetta | 3.100.000 | 1.975.000 | 2013 | 2.980 | 187.500 | 378 |
Aston Martin Rapide | 1.857.000 | 598.000 | 2010 | 4.000 | 139.889 | 315 |
Bentley Continental GT Speed | 2.050.000 | 699.000 | 2008 | 4.600 | 122.818 | 294 |
Mercedes CL 65 AMG | 2.480.000 | 559.000 | 2008 | 7.466 | 174.636 | 257 |
Maserati Quattroporte GTS | 1.413.000 | 379.900 | 2013 | 4.900 | 172.183 | 211 |
Ferrari FF | 2.500.000 | 1.195.000 | 2012 | 7.275 | 186.429 | 179 |
Porsche Panamera Turbo | 2.000.000 | 449.000 | 2010 | 10.000 | 172.333 | 155 |
BMW 750d | 1.400.000 | 349.500 | 2013 | 9.050 | 175.083 | 116 |
BMW X5 M | 1.147.000 | 699.000 | 2016 | 4.021 | 149.333 | 111 |
Mercedes S600 | 2.000.000 | 390.000 | 2011 | 14.500 | 201.250 | 111 |
BMW M5 | 959.000 | 484.900 | 2012 | 5.448 | 67.729 | 87 |
BMW M4 Coupé | 800.000 | 499.900 | 2016 | 4.000 | 100.033 | 75 |
Audi RS6 Avant V10 | 1.069.000 | 319.900 | 2008 | 10.000 | 68.100 | 75 |