Tanka vätgasbilen Hyundai Nexo – så går det till

Vi tog med kameran och åkte för att tanka bränslecellsbilen Hyundai Nexo. Det kan väl inte vara så svårt?

Tanka vätgasbilen Hyundai Nexo – så går det till
Munstycke, tanklock och tankningsförfarandet i stort är väldigt likt det hos en bensin- och dieselpump.

I Sverige finns fem aktiva vätgasmackar – i Göteborg, Mariestad, Sandviken, Umeå och vid Arlanda flygplats. Vi åkte till den sistnämnda för att tanka den nya Hyundai Nexo.

Lite kort om Hyundai Nexo. Bättre rustad för svensk vinter än sin föregångare Hyundai ix35 FCEV och klarar numera att köras i temperaturer ända ned till -30 grader. Ix35 FCEC kastade in handduken vid -20. 

Hygglig prestanda: 163 hästar och 395 Nm och bättre räckvidd – strax under 60 mil enligt Huyndai själva.

Det kommer en provkörning av Nexo längre fram i höst, både här på sajten och i tidningen. Fram till dess får du hålla till godo med denna video!

Jag är är spekulant på en Hyundai Nexo.
178
226