Mini John Cooper Works GP är grymmaste modellen hittills

Mini John Cooper Works GP är grymmaste modellen hittills

Mini John Cooper Works GP är nu officiell I sin tredje tappning. Den följer upp sina namnar från 2006 och 2013. Premiären som skedde under den pågående Los Angeles Motor Show och är Minis andra present till sig själv sedan på sitt 60:onde år i livet. Den första är den eldrivna Mini Cooper SE, som presenterades tidigare i år.

Nåväl, vad är Mini John Cooper Works GP för bil då? Under huven sitter en fyrcylindrig, turbomatad 2-litersmotor på som ger 306 hästar mellan 5.000 och 6.250 varv. Det maaximala vridmomentet på 450 Nm finns tillgängligt mellan 1.750 upp till 4.500 varv. 

Växla manuellt får man, till många entusiasters förtret, inte göra själv utan en åttastegad Steptronic-låda är enda alternativet. För att få maximalt med grepp ut ur böjen har John Cooper Works GP en mekanisk diffbroms på framaxeln. 

0–100 km/h är avklarat på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 265 km/h. GP-modellen är också 10 millimeter lägre än vanliga John Cooper Works och har fasta motorfästen. För att bli extra snabb på bana har Mini skrotat baksätet för att lätta bilen, och på baksätets plats finner man istället ett stag som gör bilen vridstyvare.

Utvändiga, noterbara detaljer är röda bromsok och en väl tilltagen spoiler i bakänden. Avgassystemets slutrör är två till antalet och mäter 90 millimeter i diameter. Enligt Mini ger dessa "en ljudbild som matchar bilens prestanda".

Mini John Cooper Works GP ska byggas I en begränsad upplaga på 3.000 bilar. Säljstarten sker i mars nästa år och Mini rapporterar att den får ett pris från 500.000 kronor, preliminärt.

 
Detta får bli min nya banleksak.
38
24