Slutkört! Här är 6 modeller som snart försvinner

Biltillverkarna har blivit riktigt vassa på att lansera nya modeller – de låter inte längre nya modeller drunkna bland konkurrenternas lanseringar på olika bilmässor, utan allt fler anordnar istället egna, livesända event för att visa upp nyheter.

Men lanseringarna av allt nytt och den stora efterfrågan på suvar innebär också att många modeller läggs ned. Modellprogrammen förändras och bilar som sålde riktigt bra för bara några år sedan fasas nu ut.

I den här listan tittar vi närmare på sex modeller som kommer fasas ut i år, eller som har försvunnit senaste året.

Alfa Romeo Mito

Alfa Romeo lanserade en liten småbil 2008 med teknik från koncernsyskonet Fiat Punto. Men någon succé blev det aldrig. Namnet står för "Milano" och "Torino" (Turin) och modellen levde faktiskt i över tio år, vilket är ovanligt i bilvärlden.

Så tyckte testlaget: "Sammantaget når inte Mito högre än till medelnivå som körupplevelse i småbilsklassen. Det var oväntat."

Det kanske du inte visste! Alfa Romeo Mito fanns även i en prestandaversion (Quadrifoglio Verde) med 1,4-liters turbomotor på 170 hästkrafter. Bilen testades också med bränslecellsteknik.

Pris begagnad idag: Från 49.000 kronor.

Läs testet av Alfa Romeo Mito här.

DS 5

Den här modellen började livet som Citroën DS5, men därefter valde Citroën att bryta ut de lite lyxigare DS-modellerna till ett eget märke. Lanserades 2011 och bjöd på väldigt annorlunda design jämfört med de "vanliga" Citroënmodellerna.

Så tyckte testlaget: "Att kliva in i DS5 är som att träda in i en ny värld. Citroën är kända för sin världsledande komfort men när ingenjörerna ska utveckla strama, hårda chassin rör de sig utanför sitt kompetensområde och famlar i mörkret. Rullkomforten är ovanligt hård och den klampar osofistikerat och klumpigt på dålig väg."

Det kanske du inte visste! Fanns som fyrhjulsdriven dieselhybrid.

Pris begagnad idag: Från 75.000 kronor.

Läs testet av Citroën DS5 här.

Fiat Punto

En riktigt långlivad rackare – senaste generationen Fiat Punto började säljas redan 2005 och försvinner först nu. Men italienarna kan det här med att hålla liv i gamla modeller. Titta bara på Lancia Ypsilon.

Så tyckte testlaget: "Fiat Punto är rondens riktiga körmaskin. Chassit är mycket välbalanserat och undanmanöver med full last är rena barnleken, trots att fjädringen säckar en hel del. Alla förare i testet rankade Punto som absolut bästa körbil, vilket säger en hel del om dess egenskaper."

Det kanske du inte visste! Den sportiga Abarth-versionen kände du förstås till, men visste du att Punto även fanns som förhöjd "fuskcrossover" i Indien?

Pris begagnad idag: Från 20.000 kronor.

Läs testet av Fiat Punto här.

Mitsubishi Pajero

En av de sista överlevande "gammelsuvarna" med föråldrad teknik och grymma terrängprestanda. Men en gammal 3,2-litersdiesel gör inga under för Mitsubishis koldioxidutsläpp så det är inte så konstigt att modellen nu försvunnit.

Så tyckte testlaget: "Pajero känns lite för dyr för vad den kan, men den känns outslitlig. Vilket den också är."

Det kanske du inte visste! Mitsubishi Pajero har vunnit Dakarrallyt tolv gånger.

Pris begagnad idag: Från 60.000 kronor.

Läs provkörningen av Mitsubishi Pajero här.

Toyota Avensis

Officiellt är det Toyota Camry som ersätter Avensis, men det är en något större och lite lyxigare modell som dessutom inte finns som kombi. Inofficiellt är det förstås suvarna som snott Avensisköparna som nu istället väljer en RAV4. Och Avensis är verkligen inte ensam om att läggas ned på grund av suv-explosionen.

Så tyckte testlaget: "På kurviga vägar kör man gärna något annat än Toyota Avensis. Chassit, som trots att det inte erbjuder bra åkkomfort, är vid belastning både understyrt och för mjukt. Bensinmotorn upplevs som lite tunn och plågad. Vid lugn körning tar dock drivlinan revansch."

Det kanske du inte visste! Byggdes i Derbyshire i England.

Pris begagnad idag: Från 45.000 kronor.

Läs testet av Toyota Avensis här.

Volkswagen Beetle

Jo, nu är det faktiskt slutkört för "nya Bubblan". Den här generationen presenterades 2011 och slutade byggas i juli 2019. Retrohajpen med bland andra Mini drabbade även Volkswagen, och nu siktar märket istället på att väcka liv i Folkabussen.

Så tyckte testlaget: "Efter några mil var jag övertygad: jag gillar den här bilen. I varje fall GT-versionen med värstingmotorn. Här finns kraft som räcker och blir över vid omkörningar – ja, även för rent bus, om man vill det."

Det kanske du inte visste! Byggdes i Mexiko.

Pris begagnad idag: Från 90.000 kronor.

Läs provkörningen av Volkswagen Beetle här.

 
Jag kör en modell som inte säljs längre.
70
58