Bonus/malus döms ut helt: ”Se över eller avskaffa”

Straffskatt och elbilsbonus är ineffektivt för att sänka utsläppen.
Annons

Att införa en bonus för de flesta laddbara bilar och en straffskatt för de flesta bensin- och dieselbilar har varit kontroversiellt.

Bonus/malus-systemet har väckt enormt mycket känslor, inte minst hos auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind som kallat idén för ”rena bluffen”. Även Konjunkturinstitutet har kritiserat systemet som ineffektivt om målet är att sänka utsläppen och nå klimatmålen.

Nu dömer KI återigen ut bonus/malus-systemet som en ineffektiv satsning.

”Vi tycker man ska se över det systemet eller till och med avskaffa systemet. Det är svårt att motivera och det medför ett antal problem som vi gärna vill undvika”, säger Svante Mandell, forskningschef på KI:s miljöekonomiska enhet, till Ekot.

Enligt honom finns smartare och effektivare sätt att sänka utsläppen på, inte minst priset på bensin och diesel som han tycker räcker bra som verktyg för att sänka utsläppen.

”Vi tror att man måste jobba med det som kallas reduktionsplikten som matar in biodrivmedel i bränslemixen och du kommer behöva jobba med beskattningen av bränsle. Det här kommer i sin tur att driva upp pumppriset lite grann, och det gör att du kommer att välja effektivare bilar av dig själv, så den effekten kommer vi att få ändå”, säger Svante Mandell.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen