Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid

Seat skräder inte orden i samband med lanseringen av nya Leon. Det utlovas effektivare motorer, en ny teknisk standard och ett vassare designspråk än tidigare....
Annons

Seat skräder inte orden i samband med lanseringen av nya Leon. Det utlovas effektivare motorer, en ny teknisk standard och ett vassare designspråk än tidigare. Nya Leon är också den första Seat-modellen att komma med både mild- och laddhybridsalternativ.

Nya Leon växer på längden men krymper på bredden och höjden. 5-dörrarsmodellen mäter nu 4.368 millimeter på längden – 86 millimeter längre än föregångaren. Avståndet mellan axlarna har sträckts ut till 2.686 millimeter – 50 millimeter längre än föregångaren.

Kombiversionen Leon Sportstourer växer än mer på längden, 93 millimeter för att vara exakt och mäter nu 4.642 millimeter. Axelavståndet är identiskt med halvkombins. 

Den stora nyheten drivlinemässigt är att Seat Leon nu kan fås som laddhybrid. Det alternativet kallas för eHybrid och drivlinan består av en 1,4-liters bensinmotor och en elmotor som via en DSG-växellåda driver framhjulen. Kopplat till elmotorn är ett litiumjonbatteri på 13 kWh som ger en WLTP-räckvidd på 6 mil. Systemeffekten blir 204 hästar.

Modellerna med 48-volts mildhybridsystem kallas för eTSI och kan får till två bensinmotorer – 1,0 TSI och 1,5 TSI med 110 respektive 150 hästkrafter. I övrigt erbjuds också en CNG-motor (naturgasdrift) tre dieslar och ytterligare ett antal bensinmotorer.

Designmässigt har det hänt en del, och många likheter med storebror Tarraco går att finna. Inte minst i aktern där bakljusen går ihop på det sätt som är så vansinnigt poppis i dagens bildesign. Om man tar en titt på fronten går det att se en viss likhet med koncernsyskonet Golf i den sluttande motorhuven. 

Invändigt är det Seats digitala instrument-kluster kallat Digital Cockpit, tillsammans med en 10-tumsdisplay (tillval, 8,25-tum är standard) på instrumentbrädan som stjäl mest uppmärksamhet. Nya Leon är också kompatibel med både Android Auto och Apple CarPlay. Dessutom kan man koppla sin nya Seat Leon till appen Seat Connect och därifrån fjärrstyra en ”uppsjö” av funktioner.

Försäljningsstarten sker under andra halvan i år och de svenska priserna presenteras säkerligen i samband med detta.    

Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
Nya Seat Leon officiell – kommer som laddhybrid
 
Annons
Annons
Rulla till toppen