Bilarna ska användas som klargörningsfordon. Det innebär bland annat att de ska dra ut helikoptrar och stridsflygplan till sina startplatser. Bilarna får dra 17 ton, så de ska klara uppgiften utan problem.
De gamla klargörningbilarna köptes in av försvaret 1981. Eftersom de kom från USA och tv-serien Dallas var populär då blev smeknamnet i folkmun ”Dallasbilar”. När Flygvapnet skulle rusta upp förra året och togs Jeeparna fram ut förråden. Det orsakade protester från skyddsombud som menade att bilarna är trafikfarliga och riktiga miljösvin.
– De här bilarna är ålderdomliga när det gäller trafiksäkerhet. Det finns inga krockskydd, inga airbags, däcken är jättedåliga och odubbade, säger Peter Frankkila, huvudskyddsombud vid F 21 till SVT.
Försvaret har nu provat ut en ny generation klargörningsbilar som civilt heter Mercedes-Benz G300 CDI 6×6. De är betydligt bättre än de gamla Dallasbilarna i terrängen och kommer därför få mer omfattande användningsområde än de gamla bilarna.
De nya klargörningsbilarna är i grunden samma bil som Terrängbil 15 som redan finns inom Försvarsmakten, men bilderna blir lite annorlunda utrustade. De får bland annat kameraförsedda bogseröglor och varselljus. Elektroniken är skyddad mot elektromagnetisk strålning och framöver kommer bilarna att specialanpassas för om de ska tjänstgöra på stridsflyg- eller helikopterförband.
Eftersom Terrängbil 15 redan är i drift inom försvaret så finns det redan personal som är utbildad för att serva bilarna och reservdelar finns i lager. De nya bilarna ska vara i drift i minst 15 år.
Totalkostnaden för inköp, utprovning och anpassningar är omkring 200 miljkoner kronor. Leveranserna sker under 2021 och 2022.
Fakta: TGB 15
Modell: Mercedes-Benz G300 CDI 6×6
Totalvikt: 6 500 kg
Lastvikt: 2 080 kg
Dragvikt: 2 500 kg
Bogservikt: 17 000 kg
Längd: 6 350 mm
Bredd: 2 150 mm
Höjd: 2 400 mm
Svängradie: 7 500 (h)/8 100 (v) mm
Besättning: 1 förare/3 passagerare
Källa: Försvarsmakten