Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S

Porsches senaste generation i 911-serien (992) har funnits sedan 2018 och nu är det dags att visa upp Turbo-versionerna.
Annons

Äntligen kan vi rapportera om nya Porsche 911 Turbo S – värstingversionen som många bilentusiaster väntat på länge.

Premiären som skulle skett inför fulla hus på bilsalongen i Genève sker nu istället via live-streaming.

Med nya 911 Turbo S tar Porsche ytterligare ett kliv i hästkraftskriget – effekten har nu ökat till 650 hästar vilket är 70 fler än föregångaren. Vad som imponerar allra mest är 0 – 100 km/h-sprinten som nu sker på 2,7 sekunder (0,2 sekunder snabbare än 991). Toppfarten uppges till 330 km/h.

Kraftkälla är en ny version av boxermotorn på 3,8 liter med dubbelturbo. Även vridmomentet har ökat från 750 till 800 Nm jämfört med 991-generationen.

Turbo-modellerna får också en uppdaterad version av den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK.

På klassiskt Turbo-manér ser vi en breddad kaross med stora luftintag och spoilers, i samband med introduktionen visas även cabriolet-versionen av Turbo S upp.

Yttermåtten har växt en hel del – karossen är hela 45 mm bredare över framhjulen (1.840 mm) och 20 mm bredare över bakhjulen (1.900 mm). En nyhet med 911 992 Turbo S är att hjuldimensionerna skiljer sig mellan fram -och bakvagn. I fram är det 20-tumsdäck med dimensionen 255/35 som gäller, baktill är det numera 21-tumsdäck med en dimension på 315/30.

I fronten får 911 Turbo S dubbla ljusmoduler och LED-Matrixstrålkastare som standard, reflektorerna är mörktonade för att ge en snygg kontrast. Porsche uppger även att bilens downforce förbättrats med upp till 15 procent tack vare den utfällbara främre spoilern och den större bakre vingen.

Inne i kupén hittar vi läderklädda sportstolar som är standard, detta tillsammans med inläggen i kolfiber.

992-generationens förbättrade prestanda innebär också att 0 – 200 km/h avverkas snabbare än någonsin. Sträckan avverkas numera på 8,9 sekunder vilket krossar 991:an med en hel sekund. Genom Porsches fyrhjulsdriftsystem (PTM) som blivit effektivare – kan den främre differentialen överföra ett vridmoment med upp till 500 Nm till framhjulen.

Porsche uppger att priset för nya 911 Turbo S börjar från 2 375 000 och för Cabriolet-versionen börjar prislappen från 2 525 000 kronor.

Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
Premiär: Nya Porsche 911 Turbo S
 
Annons
Annons
Rulla till toppen