Redaktionen tipsar om Youtube-kanaler – Wiggo Björck

Vår serie med redaktionens personliga favoritkanaler på YouTube fortsätter med reporter Wiggo Björck.

Redaktionen tipsar om Youtube-kanaler – Wiggo Björck

Mighty Car Mods

Gammal är äldst, stor är störst – Det går inte att göra en sån här lista utan att nämna fenomenet Mighty Car Mods. De två vännerna Blair "MOOG" Joscelyne och Martin "Marty" Mullholland började spela in gör-det-själv-videos för sin YouTube-kanal redan 2008, knappt tre år efter videoplattformens födelse. Sedan dess har de gått från att skruva och fixa småbilar på den enes mammas garageuppfart till ett eget, hemligt beläget skjul någonstans i hemlandet Australien.

Foto: Mighty Car Mods

Även projekten som Marty och Moog tar sig an har med tiden blivit alltmer omfattande och en hel hop skickliga vänner har fått rycka in för att assistera. Trots det ser de till att ständigt återkomma till DIY-temat med enklare mods du som tittare kan göra själv.

Lyckas du på något vis med bravaden att titta igenom alla "säsonger" och långfilmer av MCM kan även vännernas egna spin-offs The Skid Factory och Benny's Custom Works rekommenderas.

Min favorit-projektbil: MOOG:s Japansålda 1975 Nissan Fairlady Z (i Europa och USA såld som Datsun 240Z) som de stoppade i en Nissan RB26DETT 2,6-liters turboraksexa från 90-talets legendariska Skyline GT-R.

Klicka här för att se Mighty Car Mods

 

Bad Obsession Motorsport

För er som följt TV-programmet Wheeler Dealers lär tidigare programledaren tillika mästermekanikern Edd Chinas frånvaro fortfarande svida lite. Enligt Edd själv tog han farväl från programmet i protest mot den krympande tiden till arbetet med att renovera bilarna i programmet. Det var helt enkelt inte finansiellt gångbart för produktionsbolaget att han och kamerateamet la så mycket arbetstid på varje avsnitt.

Foto: Bad Obsession Motorsport

Tur då att YouTube finns, för där kan istället galningar som de två brittiska rallymekanikerna Nik Blackhurst och Richard Brunning lägga hela avsnitt på att göra enstaka invecklade komponenter till sitt helgalna bygge, kallat Project Binky.

Binky är en sliten gammal Mini som de två skickliga herrarna från Shropshire håller på och klämma i hela drivlinan från Toyotas fyrhjulsdrivna och turboladdade rallyspecial Celica GT-FOUR från 90-talet. Omöjligt? Inte så länge det finns plats för fler brackets (fästen)! Snart sju år och 31 episoder senare börjar Binky närma sig mållinjen, men Nik och Richard har redan andra projekt på gång! Härligt plus: stora skopor snustorr brittisk humor. 

Klicka här för att se Bad Obsession Motorsport

Juiceboxforyou

Gillar du gamla japanare? Är "JDM" – Japanese Domestic Market – en akronym viktigare än någon annan? Drömmer du om att äga en Toyota med internkoden AE86? Då lär du redan ha snubblat över de tokiga och rätt grovmunnade irländarna på Juiceboxs äventyr.

Foto: Neil Sheehan/Juiceboxforyou

Om inte har du missat något! Skapad av duktige bilfotografen (bland annat) Neil Sheehan och skaran av vänner han delar ett rejält hobbygarage med. Juicebox följer ett plattformstypiskt vlogg-format. Den lilla regniga "smaragd-ön" i Atlanten verkar fullkomligt överflöda av importerade japanska åk och Neil dokumenterar både ett och annat. Hans egna projekt, räddandet av en japansåld Toyota Sprinter Trueno (AE86) från ett långt gånget fall av rostdöden, går som en röd tråd genom avsnitten sedan två år tillbaka  – även om det ständigt avbryts av distraktioner.

Just nu ligger Neil enligt eget utsago ungefär 2 år efter med sitt videomaterial. I det senaste avsnittet följer den rödskäggige Reubens soloeskapad till Sverige vintern 2018 för att sladda på is i sin gamla Nissan C33 Laurel som huserar i vårt avlånga land sedan en tid tillbaka. Hur går det då med Neils AE86? Är den redan klar? Det lär vi få hålla tummarna för tills 2022, men resan ser i alla fall jag fram emot!

Klicka här för att kolla in Juiceboxforyou

Tipsa gärna om dina Youtube-favoriter i kommentarsfältet: