Bilindustrin högst skuldsatt i hela industrisektorn

Biltillverkarna leder just nu inom hela industrisektorn när det kommer till lån. Tillsammans har de lånat 132 miljarder dollar sedan mars då spridningen av Covid-19 bromsade efterfrågan för bilar och stängde ner fabriker.
Annons

Den som är satt i skuld är icke fri, som förre statsministern Göran Persson brukade säga. Om det är sant är bilindustrin just nu rejält frihetsberövad; Enligt uppgifter publicerade av Bloomberg ska biltillverkarna nu vara högst belånade i hela industrisektorn. De är också de största användarna av de olika stöd som satts in av olika länder för att lätta pandemins verkningar.

Bilindustrin har lånat 132 miljarder dollar sedan i mars, eller cirka 1.150 miljarder kronor, för att klara sig igenom Coronakrisen. Det är nästan exakt lika mycket som hela Sveriges stadsskuld, som i juni uppgick i 1.157 miljarder.

Beloppet består av 79 miljarder dollar i nya lån och 53 miljarder i existerande kreditbelopp som utnyttjats. Lån kopplade till pandemin står för nästan 80 procent av alla lån från sektorn hittills i år, uppger Bloomberg.

Samtidigt betalade en del företag tillbaka på sina stödlån i juli efter en intensiv period från mars till juni. Stödlånen minskade därför till mindre än 100 miljoner dollar.

Fordkoncernen var bland de företag som i Juli återbetalade delar av sina tidigare lån. Tillverkaren publicerade i mitten av juli sin kvartalsrapport som visade på en mindre kvartalsförlust än vad man hade räknat med tack vare en oförminskad efterfrågan för Fords suvar och pickuper.

Bloomberg noterar också att den Franska bildelstillverkaren Faurecia SE sålde en obligation i slutet av juli för att återbela det klubblån man tog ut på 8 miljarder i april. Även Fiat-Chrysler Automobiles N.V. betalade tillbaka delar av sitt lån på 35 miljarder kronor med en obligation i början av juli.

Samtidigt har åtminstone 20 företag i sektorn bett om lättade lånevillkor för att få finansiellt manöverutrymme under pandemin, enligt Bloomberg. De flesta förfrågningarna har kommit från så kallade ”skräpbolag” med dåliga kreditbetyg som till exempel turbotillverkaren Garrett Motion Inc.

Många experter drog i mars liknelser till den senaste finanskrisen då många företag också var högt belånade. Bloombergs krönikör Anjani Trivedi noterade då att biltillverkna ”knappast visade någon återhållsamhet” innan Coronakrisen slog till, med stora utgifter i form av teknik-investeringar och utvecklingskostnader för elbilar.

”Vem ska stå för notan?”, undrade Anjani Trivedi då.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen