Vi kör VW ID 3: ”Väldigt kul och härlig att köra”

Vår webbredaktör Patrik Lundin har dragit söderut för att ställa VW-syskonen mot varandra – duell kommer inom kort!
Annons

Bjuder Volkswagen på kringlor under provkörningen i kringelstaden Södertälje?
– Nej tyvärr inte, men däremot på currywurst på tyskt manér vid vackra Skanssundet söder om Södertälje.

Har din journalistnäsa kunnat luktat till sig något annat än god mat?
– Ja, jag kan berätta att priset för privatleasing av ID 3 är klart. Den kommer att kosta 3.495 kronor per månad för 36 månader och 1.000 mil per år.

I vintras var du och kollade in ID 3 för första gången och anmärkte på att vissa detaljer i inredningen kändes billiga. Är intrycket samma på produktionsbilen?
– Ja, det märks att eldriften är dyr och att VW därför sparat in på annat håll. Inredningen har en del billiga material och känns inte lika premium som Golf.

Hur är ID 3 att köra?
– Väldigt kul, en härlig bil på många sätt. Den är pigg med bra bottenkraft och drar intensivt upp till 50 km/h. Man känner verkligen att den är bakhjulsdriven när man drar på i kurvorna. Låg tyngdpunkt gör att bilen känns trygg att köra. Den kränger inte så mycket.

Hur är ID 3 jämfört med nya Golf?
– Jag har kört nya Golf idag som jämförelse och det är stor skillnad i körupplevelse. Golf understyr snällt i kurvorna. ID 3 är mer sportigt överstyrd.
– ID 3 är också rymligare i kupén, men som sagt känns vissa material billigare än i Golf. En fullständig provkörningsduell mellan dessa två kommer i AMS nr 21 och här på sajten!

Du kör skogsmulle-Subaru med fyrhjulsdrift till vardags. Kommer det någon fyrhjulsdriven ID 3 så att du också kan börja köra elbil?
– Tyvärr inte, åtminstone inte förrän det offentliggörs en R-modell. Eftersom fyrhjulsdrift kräver en extra elmotor blir det rätt mycket dyrare att erbjuda fyrhjulsdrift. Suven ID 4 kommer däremot erbjudas med både bak- och fyrhjulsdrift.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen