Efter elbilen – här är Opel Mokka med förbränningsmotorer

Nya Opel Mokka presenteras nu med tre förbränningsmotorer. Två bensinare och en diesel.
Annons

Modus Operandi i bilindustrin har varit att först presentera modeller med konventionella förbränningsmotorer, och sedan lite senare visa upp en eldriven version. Med lanseringen av nya Mokka vände Opel på steken när de tidigare i somras visade upp elbilen Mokka-e – och nu presenterar övriga drivlinor.

Opel beskriver nya Mokka som ”skapad för stadsdjungeln och Autobahn”. Det ligger säkert något i det, framför allt det första påståendet om stadsdjungeln. Nya Mokka är nämligen ganska nätt i proportionerna.

Den mäter 415 centimeter på längden, vilket är 12,5 centimeter kortare än föregångaren. Trots det har nya Mokka endast tappat 6 liter i bagageutrymme och sväljer 350 liter mot tidigare 356 liter.

Motorerna då? De är tre till antalet (ej inräknat elmotor i Mokka-e), två 1,2-liters bensinare på 100, respektive 130 hästar samt en 1,5-litersdiesel på 110 hk. Alla tre är snåla som skottar och preliminära utsläppssiffor säger mellan 3,8–4,8 liter/100 km för bensinarna och 3,8 l/100 km för dieseln.

Interiört är det skärmar för hela slanten. Opels nya helt digitala Pure Panel består av en skärm bakom rattkransen som agerar klassiskt instrumentkluster och en skärm på mitkonsolen. Opel har dock lämnat några fysiska knappar för att förarens ska slippa navigera på skärmen för de mest basala funktionerna. 

Förarhjälpmedel i form av filhållningsassistans och adaptiv farthållare finns också att tillgå, precis som lädersäter med massagefunktion.

Efter elbilen – här är Opel Mokka med förbränningsmotorer
Efter elbilen – här är Opel Mokka med förbränningsmotorer
Efter elbilen – här är Opel Mokka med förbränningsmotorer
Efter elbilen – här är Opel Mokka med förbränningsmotorer
 
Annons
Annons
Rulla till toppen