Jaguar XF ska locka köpare med lägre pris och facelift

Det går inte bra för Jaguar. Försäljningen har störtdykt under året. Med nya modeller och lägre pris ska försäljningen ta fart.

Jaguar XF ska locka köpare med lägre pris och facelift

Jaguar har redan presenterat suven F-Pace som laddhybrid och elsuven I-Pace i billigare utförande. Snart kommer även en eldriven lyxsedan med det klassiska namnet XJ, men först är det dags för en uppdatering av XF.

Jaguar XF är en premiummodell som konkurrerar med BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo S90/V90.

Standardreceptet för en facelift är att göra en del kosmetiska förändringar och uppgradera infotainmentsystemet, så även för Jaguar XF. Jaguar lovar dessutom högre en ny interiör med högre kvalitetskänsla, bättre ljudisolering och nytt kupéfilter.

Antalet motorer har minskats till tre varianter för att minska antalet version av bilen från 64 till 28 och därigenom minska kostnaderna för utveckling, certifiering och lagerhållning.

Motorerna, två bensin och en diesel, har alla 2,0 liters cylindervolym. Dieselversionen är en mildhybrid med 204 hästkrafter och 430 Nm i vridmoment. Bensinversionerna har 250 hk och 365 Nm eller 300 hk och 400 Nm.

Fyrhjulsdrift är standard för den starkaste versionen och tillval för de svagare. Alla har automatlåda.

Jaguar XF säljs som sedan och kombi med tillägget " Sportbrake " i namnet. De svenska priserna är ännu inte klara, men i hemlandet Storbritannien har priserna kapats för göra XF-serien mer konkurrenskraftig.

Jag kör hellre Jaguar XF än BMW 5-serie!
128
34
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.