Alrik: BMW iX3 blir bara en parentes

Det var hårda ord som kom från chefredaktör Alrik Söderlind under redaktionens virtuella morgonfika efter hans provkörning av elbilen BMW iX3.
Annons

Förväntningarna var höga inför provkörningen. Hur står sig BMW iX3 mot Volvo XC40 P8 Recharge AWD, Polestar 2 och kommande Audi e-tron Q4?

– Audin har vi inte provkört än, men väl Volvo och Polestar. BMW iX3 är rymlig, bekväm, fin att köra, har värmepump och är rätt energieffektiv. Det är en lättsmält och bra elbil, men tyvärr en parentes för BMW …

Det låter ju bra, men ändå säger du att bilen bara blir en parantes. Förklara!
– Missförstå mig rätt, men mycket tyder på att iX3, BMW:s andra elbil som kom sju år efter i3, bara blir en parantes. Det beror inte på att bilen i sig är dålig, utan på att det snart kommer så mycket bättre bilar från BMW. Riktiga elbilar från grunden. I3 var före sin tid, men iX3 är efter sin tid.

På vilka vis då?
– Den är mycket tydligt en konverterad förbränningsmotorbil, som inte kan konkurrera med moderna elbilar som är byggda som elbilar från grunden. Den har exempelvis ingen frunk, bagageutrymme i fronten. Den är enbart bakhjulsdriven vilket kan kännas märkligt i en suv. Effekten på 260 hk räcker givetvis till, men för att vara BMW som har körglädje och prestanda som ledord känns det märkligt. Mer som en Kia än BMW. Likt Volvo driver den inte elbilsutvecklingen framåt på någon punkt.

Hur är den att köra då?
Äntligen skiner Alrik upp lite:
– Jodå, den är bekväm och rymligare än Volvon både i kupén och där bak. Den har bra initial acceleration. Tillräckligt snabb för att klara allt, men inte Volvo-snabb och verkligen inte Tesla-hysterisk. Styrningen är bra, följsam, men inte finkänslig. Det finns ett rätt kul fejkat motorljud när man kör i sportläge.

– Det är förvånande att BMW som var pionjärer med i3 och i8 först nu kommer med en elbil för den vanliga familjen. Och då kommer de med en bil panikkonverterad till elbil. Den hade varit mer rätt för 2-3 år sedan.

Alrik kör själv BMW i3 Rex, alltså varianten med en liten bensinmotor som kan ladda batterierna. 

– BMW i3 är så bra att den fortfarande säljer i stora mängder. BMW har pratat om att lägga ner modellen eftersom den är sju år gammal, men de har ännu inte satt något stoppdatum.

– Nya BMW iX3 är mer energieffektiv än i3 och har batterier med högre energitäthet. Det hade inte varit fel med modernare batterier som är mer effektiva i i3. 

Nu får du sluta prata om i3, det är iX3 vi ska snacka om. Hur är är interiören i iX3?
– Den känns som en vanlig BMW eftersom iX3 bygger på vanliga X3. Det är mycket knappar och det passar mig. Inte spännande, men bra.

Alrik: BMW iX3 blir bara en parentes

Var körde du bilen?
– Jag tog den till vår testbana Ös-We Ring där vi spelade in ett avsnitt av vår YouTube-succé Förnuft och känsla. Sen körde jag också runt på krokiga småvägar i Vallentuna-trakten.

Hur gick bilen på banan?
– Det är inte den sportigaste bilen i sin klass direkt, och knappast den mest ”dynamiska” trots att bilen är bakhjulsdriven. Det går tyvärr inte att stänga av antisladdsystemet helt, motoreffekten klipper.

Kommer det ingen fyrhjulsdriven version?
–Nej, BMW säger att de vill hålla nere vikt och förbrukning och kanske också priset. Min killgissning är att de inte fick plats med en elmotor fram.

Vad har du att säga till någon som funderar på att köpa en BMW iX3?
– Det kan vara värt att vänta med beslut tills det är mer känt om BMW iX. Vi vet att det blir en mer renodlad elbil med riktig elbilskraft och fyrhjulsdrift. Vi vet också att den kommer under det sista kvartalet 2021 och har 50 mils räckvidd och typ 500 hk. Men i rättvisans namns måste jag påpeka att det ingår massor av utrusning i iX3-priset på 769.000 kronor. 

 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen