Euro NCAP sågar 1 av 4 skåpbilar i nytt test – "mindre säkra än personbilar"

Euro NCAP och brittiska Thatcham Research har lanserat ett nytt säkerhetsbetyg för skåpbilar. Redan i första testrundan är 5 modeller "ej rekommenderade". Inte en enda lyckas få toppbetyget.

Euro NCAP sågar 1 av 4 skåpbilar i nytt test – "mindre säkra än personbilar"
Fiat Talento får ett bottenbetyg i testet.

Dagens skåpbilar ligger flera år efter personbilarna säkerhetsmässigt – särskilt när det kommer till aktiva säkerhetssystem. Vissa nya modeller uppfyller inte ens miniminormer för säkerhet.

Det menar krocktestorganisationerna Euro NCAP och Thatcham Research som nu testat 19 populära skåpbilsmodeller. Modellerna i organisationernas första testrunda utgjorde ifjol tillsammans 98 procent av försäljningen i Europa.

Testmetoderna liknar de som Euro NCAP använder sig och fokuserar därmed både på bilarnas krocksäkerhet och hur väl deras aktiva säkerhetssystem fungerar – något som numera väger tungt i vågskålen.

Idag är har nästan alla personbilar aktiva säkerhetssystem som autobroms, filhållningsassistans, hastighetsbegränsare och bältespåminnare som standardutrustning. Så är inte fallet med transportbilarna där de ofta saknas eller kostar extra för att sänka prislappen.

Ford Transit Customs autobroms har svårt att upptäcka cyklister.

Ingen får full pott i testet och endast tre modeller får ett "guldbetyg". Volkswagen Transporter, Ford Transit och Mercedes Vito lyckades få över 60 procent i viktat betyg. Transporter, som har autobroms som standard i Sverige, får toppbetyget 65 procent.

Ingen bil i testet lyckades få minst 80 procent i betyg vilket krävs för högsta betyget "platina". Även på bilar som har autobromssystem är dessa inte perfekta. Exempelvis har fler problem med att upptäcka cyklister och fotgängare.

Fem bilar är så dåliga att Euro NCAP och Thatcham Research avråder från köp. Det gäller Renault Master, Nissan NV400, Renault Trafic, Vauxhall (Opel) Movano och Fiat Talento. Den sistnämnda får sämst betyg av alla: fem procent.

"Allvarligt problem"

Organisationernas kritik mot biltillverkarna är svidande. Enligt Matthew Avery, testchef på Thatcham Research, visar den första testrundan att användningen av "avgörande säkerhetssystem" i skåpbilar är "sorgligt låg.

– Det här är ett allvarligt problem som måste lösas snabbt, särskilt när antalet skåpbilar ökar och fortsätter öka på grund av hemleveranser under pandemin och inför jul, säger Matthew Avery i ett pressmeddelande.

Euro NCAP noterar också att en skåpbil i snitt körs längre både avstånds- och tidsmässigt jämfört med en personbil. Det innebär en säkerhetsrisk när antalet ökar i Europas storstäder.

"Över hela Europa har "mannen i den vita skåpbilen" fått ett rykte kring sig för sin dåliga respekt för säkerheten: Han bryter mot hastighetsgränser, är ouppmärksam i sin körning och har inte säkerhetsbälte på sig", skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Även om skåpbilar inte är överrepresenterade i krockstatistiken brukar de i kollisioner orsaka allvarligare skador på det andra fordonet, enligt Euro NCAP.

2024 kommer en ny EU-lagstiftning träda i kraft som kräver att nya transportbilar är utrustade med vissa aktiva säkerhetssystem som standard.

Säkerhetsbetygen

Säkerhetsbetyg för transportbilar enligt test utförda av Euro NCAP och Thatcham Research.

Guld

Volkswagen Transporter T6: 65%
Ford Transit: 63%
Mercedes Vito: 61%

Silver

Ford Transit Custom: 58%
Mercedes Sprinter: 52%
Peugeot Expert: 44%
Vauxhall/Opel Vivaro: 42%

Brons

Citroën Dispatch/Jumpy: 37%
Toyota Proace: 35%
Peugeot Boxer: 33%
Citroën Relay/Jumper: 32%
Iveco Daily: 30%
Fiat Ducato: 28%

Rekommenderas ej

Renault Master: 16%
Nissan NV400: 12%
Renault Trafic: 11%
Vauxhall/Opel Movano: 7%
Fiat Talento: 5%

Detaljerade omdömen går att läsa på Euro NCAP:s hemsida.

Klicka för större bild.

Anmärkningsvärt dåligt.
52
4
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.