Global brist på datorchip drabbar bilindustrin – produktionsstopp och permitteringar hos flera tillverkare

En global brist på datorchip har nu drabbat bilindustrin. Listan med tillverkare som bekräftat att man fått bromsa sin produktion blir allt längre. Bland annat har Audi fått permittera 10.000 anställda.

Global brist på datorchip drabbar bilindustrin – produktionsstopp och permitteringar hos flera tillverkare
Arkivfoto.

Coronapandemins verkningar på bilindustrins leverantörskedjor fortsätter. Nu har man drabbats av en stor brist på datorchip som behövs för bilarnas elektronik.

Det är halvledarmaterialen chipen tillverkas av (i regel kisel) som det råder brist på, rapporterar bland annat tidningsbyrån AP.

Efterfrågan på hemelektronik som exempelvis datorer, mobiltelefoner och spelkonsoler har ökat kraftigt under pandemin. Samtidigt sjönk bilindustrins efterfrågan på datorchip under nedstängningarna ifjol. Chiptillverkarna ska därför ha reserverat kapacitet till elektronikbranschen istället.

I december larmade Volkswagenkoncernen, Bosch och Continental därför om en brist på datorchip. Den kinesiska bilindustrins snabba återhämtning efter nedstängningarna i landet hade då fått efterfrågan att gå om utbudet.

Nu är krisen ett faktum. Volkswagen har varnat om ett produktionstapp på 100.000 bilar under årets första kvartal och igår kom nyheten att Audi permitterar 10.000 anställda. Igår stängde också Ford sin fabrik Saarlouis, Tyskland i en månad framöver.

Toyota har minskat sin produktion i både USA och Kina. Honda ska pausa Swindonfabriken i England nästa vecka och man har även bromsat in produktionstakten på fem fabriker i USA. Även Nissan, Daimler, Renault och GM har problem.

Volvo Cars har återinrättat den krisgrupp man bildade på sin inköpsavdelning i våras då pandemin också ledde till stora problem i leverantörskedjorna, rapporterar Ny Teknik. Tillverkaren uppger dock att man hittills inte är särskilt hårt drabbad.

– Hittills har vi inte haft några störningar i produktionen utan den rullar på enligt plan, säger presschefen Christina Zander till tidningen.

Varför Volvo klarat sig bättre än andra tillverkare kan Christina Zander inte ge svar på.

– Jag har inget tydligt svar på det. De är mycket större, vilket kanske påverkar. Man kan ju prioritera och lösa situationer på olika sätt. Det är också en fråga om vad som är mest kostnadseffektivt, säger hon.

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.