Veckans hetaste nyheter: ”Finns det någon större ’bluffsiffra’ än just räckvidd för elbilar?”

Vi listar och analyserar veckans hetaste läsning!
Annons

Sebastian Vettels uppbrott med Ferrari kommer inte att gå till historen som det mest friktionsfria. Tvärt om verkar det vara oerhört frostigt. Så till den milda grad att att Vettel gör sig av med alla Ferrarimodeller han samlat på sig genom åren.

Han säljer för övrigt också ett antal andra bilar, bland andra en BMW Z8 Roadster från 2002 och en Mercedes SLS AMG från 2010. Men visst känns det som en skenmanöver, eller?

I början av veckan var undertecknad och körde nya Toyota Mirai, vätgasbilen som gått från rent ut sagt ful (den förra generationen), till att vara ett ganska attraktivt paket. Men eftersom vätgasinfrastrukturen är rejält eftersatt i Sverige, med fungerande vätgasmackar i bara Mariestad, Sandviken och på Arlanda, väljer Toyota att lansera bilen ”med armbågen”. Det kommer inte att gå och köpa bilen, inte heller leasea den som den förra versionen av Mirai.

Istället trycker Toyota in den i sin bildelningstjänst Kinto Share, där man istället ska kunna hyra bilen per timme och upp till en månad.

Jag förstår det beslutet, det finns egenligen ingen anledning att ha bilen till försäljning eftersom kundunderlaget är för litet. Men det är synd eftersom det är en fin bil att både köra och åka i.

En fullständig provkörning kommer på sajt och i tidningen inom kort.

Volkswagen har ånyo blivit ertappade med att tänja på gränserna. Denna gång avslöjas det att man köpt bilar av sig själv för att på så sätt få ned genomsnittsutsläppet och därmed undvika de miljardböter som hotade från EU. Och det lyckades VW med på märkesnivå, medan VAG-koncernen i stort inte klarade sig.

Volkswagen menar att bilarna ska användas ”i den interna flottan” och att köpen därför är berättigade. Jag tror att det helt enkelt handlar om lite kreativ juridik och ”hål” i regelverket. Men om bilarna ska användas internt så gör ju det ”juridikstuntet” nytta hur som helst. Låt oss avvakta och se hur detta förlöper.

Porsche har dragit skynket av nya 911 GT3. En bil som chefen för Porsches GT-gren, Andreas Preuninger, kallar för ”ett riktigt YOLO-köp!”. I samband med lanseringen släppte Porsche en video som visar hur den nya GT3:an fixar en varv runt Nürburgring Nordschliefe på under 7 minuter, vilket är vansinningt snabbt!

I ledaren från ams nr 5/2021 resonerar chefredaktör Alrik Söderlind kring elbilar i stort.

”Ta bara uppgiven räckvidd. Två bilar med snarlik räckvidd bör vara likvärdiga på långresa, kan man kanske tro. Men finns det någon större ’bluffsiffra’ än just räckvidd för elbilar?”, skriver Alrik och hänvisar till att det faktiskt bara skiljer 7,8 mil i räckvidd mellan Renault Zoe och Porsche Taycan 4S, enligt WLTP. Ändå klarade Porschen vårt elbilstest över 75 mil på 4 timmar kortare tid.

Han tar också ett grepp på milkostnaden. I ovan nämnda elbilstest noterades Volvo XC40 P8 Recharge för en milkostnad på 20 kronor/mil, medan Tesla Model 3 endast kostade 3 kronor/mil. När det är en så stor skillnad på två hyfsat likvärdiga bilar är det något som är galet.

Norska företaget imove har etablerat sig i Sverige med en riktigt smart affärsidé. Privatleasa en bil utan kontantinsats och utan bindningstid – utan att det kostat skjortan och 75! Till exempel kostar en VW e-Up 3.990 kronor per månad inklusive försäkring. Vet du med dig att du inte kommer behöva bil nästa månad – säg upp avtalet.

Jag tror att detta är vad många har väntat på. I abonnenmanget ingår också vad imove kallar för en ”fjällenbil”, vilket är en större, robustare bil som sväljer mer packning. Denna bil kan användas under upp till tio dagar under ett år. Detta är faktikst väldigt smart. Faktum är att jag själv är lite sugen.

Annons
Annons
Rulla till toppen