Porsche Taycan Cross Turismo: El-kombi för friluftsliv

Porsche kommer snart att lansera en kombiversion av elbilen Porsche Taycan. Just nu pågår sluttesterna.
Annons

Porsche Taycan bjuder på mycket god komfort och plats för fyra, men det är lite snålt med takhöjd i baksätet och bagageutrymmet är i minsta laget för en långresa för fyra. 

Kombiversionen Cross Turismo råder bot på detta. Bilen är dessutom anpassad för att köra långa sträckor på dålig grusväg trots 21-tumsfälgar.

– Men, Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på oasfalterade vägar och grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul, säger Stefan Weckbach, som ansvarar för Taycan-modellerna.

Porsche Taycan Cross Turismo: El-kombi för friluftsliv

Mer detaljer om bilen får vi den den 4 mars då bilen lanseras. 

Under testerna ska bilen ha körts 998.361 kilometer enligt Porsche, vilket motsvarar 25 varv runt jorden vid ekvatorn. Testbilarna har bland annat rullat på Nürburgrings nordslinga, på Grand Prix-banan i Hockenheim och på Nardo-banan i Italien. De har också körts på småvägar i södra Frankrike, i Pyrenéerna och i Norge.

Porsche Taycan Cross Turismo: El-kombi för friluftsliv
Vanliga Taycan kan inte ha dragkrok. Taycan Cross Turismo verkar dock få det, åtminstone så att man kan lasta cyklar. BIlen kan höjas en hel del för att få mer markfrigång.
Porsche Taycan Cross Turismo: El-kombi för friluftsliv
Porsche Taycan Cross Turismo: El-kombi för friluftsliv
Annons
Annons
Rulla till toppen