2007 avskaffades skrotningspremien och ansvaret för återvinning av uttjänta fordon och komponenter flyttades från konsument till producent. En lösning svenska bilister uppenbarligen inte är helt nöjda med.
Enligt en undersökning gjord på uppdrag av Kvdbil är just skrotningspremien för bilar med höga utsläpp en av de miljöreformer som gärna vill ha återinförda.
– Det breda stödet tolkar jag som att det finns ett stort intresse för att byta ut sin gamla bil, om man bara får lite ekonomisk hjälp. Många tänker nog att premien kan användas som del av en kontantinsats för att köpa en nyare bil med lägre utsläpp, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Vad man inte vill se är en höjning av bränsleskatten. 76 procent av de tillfrågade är negativ till en sådan lösning. Istället vill man, förutom ett återinförande av skrotningspremien, se satsningar på laddstolpar och högre miljöbilsbonus.
– För att klara omställningen behövs både piska och morot. Men politiken fokuserar nog för mycket på det ena och för lite på det andra. Det är upp till politikerna att skapa förutsättningar och underlätta för förändring. Tyvärr visar den här undersökningen, med några få undantag, att det som efterfrågas mest kanske är det som prioriteras minst, säger Daniel Odsberg.
Miljösatsningar som svenskarna vill se
Satsning | Andel positiva |
Skrotningspremier för bilar med höga utsläpp | 73 % |
Stöd så fler laddstolpar för elbilar byggs | 71 % |
Sänkt skatt på biodrivmedel | 61 % |
Ökade miljöbilspremier | 55 % |
Miljözoner och andra förbud mot biltrafik | 38 % |
Miljösatsningar som svenskarna inte vill se
Satsning | Andel negativa |
Höjd bensin- och dieselskatt | 76 % |
Höjda parkeringsavgifter i tätorter | 75 % |
Minskade infrastruktursatsningar | 75 % |
Höjd fordonsskatt för bilar som drivs på fossila bränslen | 66 % |
Fler och/eller höjda trängselskatter | 62 % |