Utställningsbilen Audi A6 e-tron concept är till 95 procent lik A6 e-tron som kommer i produktion i början av 2023. Den största skillnaden är att konceptbilen är något plattare och och bredare.
Audi A6 e-tron bygger på plattformen PPE (Premium Platform Electric) som utvecklats av Porsche och som har 800 volts spänning. Plattformen kommer även användas för den stora elektriska suven Q6 e-tron som kommer 2022.
Maximal laddning är 270 kW. 10 minuters laddning ska ge upp till 30 mils körning. Maximal räckvidd är 70 mil.
Audi A6 e-tron concept är 496 centimeter lång, 196 cm bred och 144 cm hög. Hjden bli som tidigare nämnt något högre i produktionsbilen och bredden aningen mindre. I fronten finns en frunk.
Audi A6 e-tron kommer att lanseras i slutet av 2022 och börja levereras i början av 2023. Bilen ska inte ersätta A6-modellerna med förbränningsmotor.
Modellutbudet blir brett, från en tvåhjulsdriven budgetversion till en RS-värsting med fyrhjulsdrift. Vi kan också räkna med att det kommer en kombiversion.
Audis första helt elektriska bil E-tron har fått kritik för att dra mycket ström. Audi har jobbat med stort och smått i A6 e-tron för att minska energiförbrukningen.
Konceptbilen har små videobackspeglar precis som suven E-tron. Det är inte säkert att A6 e-tron får dessa som standard, men Audis ingenjörer menar att videospeglarna spelar stor roll för att minska luftmotståndet.