EU-lag: Automatisk fartbegränsning i alla bilar

Om ett år införs en rad obligatoriska säkerhetssystem för bilar som säljs inom EU. Däribland ett hastighetsbegränsande system kallat ISA. Så här fungerar ISA-systemet.
Annons

De nya reglerna som beslutats av EU-parlamentet gäller alla nykonstruerade bilmodeller som säljs från maj 2022. Två år senare ska samtliga nya bilar som säljs ha säkerhetssystemen installerade. 

ISA står för ”intelligent speed assistance” och beräknas minska dödsolyckorna med 20 procent inom unionen. Systemet kan läsa av trafikskyltar och ta del av väginformation via GPS, något som många bilar redan har idag. 

ISA-systemet begränsar automatiskt motoreffekten så att fartgränsen inte överskrids, men kan tillfälligt kopplas ur genom att trycka på en knapp eller om man gör ”kickdown” med gaspedalen.

Redan idag ger ISA bättre säkerhetsbetyg i Euro NCAP för att locka biltillverkare att införa systemet tidigare än lagen kräver.

Den nya EU-lagen kräver också att andra säkerhetssystem är standardutrustning:

Förberedelse för alkolås
Trötthetsvarnare
Distraktionsvarnare
Automatisk nödbroms
Filhållningsassistent
Backvarningssignal
Svart låda (Datainspelning)

Den här filmen visar hur ISA-systemet fungerar:

Annons
Annons
Rulla till toppen